نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، شاهرود، ایران.

2 گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش توانایی تنظیم هیجانی و انگیزش تحصیلی در نوجوانان بود و از نوع پژوهش‌های نیمه‌آزمایشی (پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری تمام نوجوانان دختر (15 تا 18 سال) محصل در دبیرستان‌های دوره دوم سبزوار ارجاع داده شده به مرکز مشاوره پیوند و نیز خدمات روان‌شناختی آموزش و پرورش سبزوار در سال تحصیلی 1403-1404 که دارای انگیزش تحصیلی کم و مشکل در تنظیم هیجان بودند را شامل شد. 60 نفر که معیارهای ورود را داشتند به طور هدفمند انتخاب و سپس به روش جایگذاری تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30 نفر) جایگزین شدند که پس از ریزش و همسان سازی در هر گروه 23 نفر آزمودنی داشتیم. پس از اجرای پیش‌آزمون، گروه مداخله 8جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کردند درحالی‌که در این زمان افراد گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌های موردنیاز با استفاده از پرسش‌نامه‌های انگیزش تحصیلی والراند (1992) و تنظیم هیجان گارنفسکی و همکاران (2006) جمع‌آوری شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها حاکی از اثربخشی مداخله است زیرا فرضیه پژوهشی با اطمینان 001/0 تایید شدند. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، توانایی تنظیم هیجانی و انگیزش تحصیلی را افزایش داده و میزان اثربخشی آن برای افزایش راهبردهای سازگارانه 71 درصد، برای کاهش راهبردهای ناسازگارانه 64 درصد و برای افزایش انگیزش تحصیلی 30 درصد می‌باشد؛ لذا این مداخله توانسته توانایی تنظیم هیجانی و انگیزش تحصیلی را در نوجوانان افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness Of Acceptance And Commitment Therapy In Increasing Emotional Regulation Ability And Academic Motivation In Adolescents

نویسندگان [English]

  • mahdieh mollaie 1
  • Ashraf Akbari Dehaghi 2

1 Clinical Psychology, Faculty of Medical Sciences, Islamic Azad University of Shahrood, Shahrood, Iran.

2 Department of Clinical Psychology, Faculty of Behavioral Sciences, University of Rehabilitation Sciences and Social Health, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment therapy in increasing the ability to regulate emotions and academic motivation in adolescents and it quasi-experimental designs (pre-test-post-test with a control group). The statistical population included all female adolescents (15 to 18 years old) studying in second-year high schools in Sabzevar who were referred to the Pewand Counseling Center and the Sabzevar Education and Psychological Services in the academic year 2024-2025 who had low academic motivation and difficulty in regulating emotions. 60 people who met the inclusion criteria were purposefully selected and then randomly assigned to two experimental groups (30 people) and control (30 people), which after dropout and matching, had 23 subjects in each group. After the pre-test, the intervention group received 8 sessions of acceptance and commitment therapy, while the control group did not receive any intervention at this time. The required data were collected using the Valerand (1992) and Garnevsky et al. (2006) academic motivation questionnaires. The analysis of covariance test was used to analyze the data. The findings indicate the effectiveness of the intervention because the research hypothesis was confirmed with a confidence level of 0.001. Acceptance and commitment therapy increased the ability to regulate emotions and academic motivation, and its effectiveness was 71% for increasing adaptive strategies, 64% for reducing maladaptive strategies, and 30% for increasing academic motivation. Therefore, this intervention was able to increase the ability to regulate emotions and academic motivation in adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptance and Commitment Therapy
  • Ability to regulate emotions
  • Academic motivation
  • Adolescents