نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد پیام نور ایران

2 دانشیارگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور،تهران.ایران.

چکیده

چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش طلاق عاطفی والدین در پیش بینی اختلالات رفتاری، اضطراب و فرسودگی تحصیلی فرزندان انجام گرفت. طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم مدارس ناحیه 4 شهر شیراز که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول به تحصیل بودند. جامعه پژوهش شامل13200 نفر و نمونه پژوهش با توجه به جدول مورگان شامل تعداد 375 نفرکه با روش نمونه گیری خوشه‎ای از دو مدرسه متوسطه دوم دخترانه ناحیه 4 شهر شیراز انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن (2008)، پرسش نامه مشکلات رفتاری کودکان-نوجوانان کوای و پترسون (1987)، پرسش نامه مقیاس اضطراب بک (1988) وپرسش نامه مقیاس فرسودگی تحصیلی پرسش نامه برسو، سالانووا و اسچفلی (1997) بودند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از دو شیوه آمار استنباطی و آمار توصیفی استفاده شد که بخش توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همرمان استفاده شد. نتایج رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نشان داد که طلاق عاطفی والدین به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش بینی اختلال سلوک فرزندان بوده است. همچنین طلاق عاطفی والدین به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش بینی اضطراب بود و در نهایت طلاق عاطفی والدین به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش بینی فرسودگی تحصیلی بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of parents' emotional divorce in predicting children's behavioral disorders, anxiety and academic burnout

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Tavakoli pour 1
  • Fariba Tabe bordbar 2

1 payamnoor iran master degree

2 Associate Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Abstract
The present study was conducted with the aim of investigating the role of parents' emotional divorce in predicting children's behavioral disorders, anxiety and academic burnout. The research project is a correlation type and a statistical community, including all the students of the second secondary level of Girls schools in the 4th district of Shiraz, who were studying in the academic year of 1400-1401. The research population includes 13,200 people and the research sample, according to Morgan's table, includes 375 people who were selected by the cluster sampling method from two secondary schools for girls in the 4th district of Shiraz city. Research measurement tools include Guttman Emotional Divorce Questionnaire (2008), Covey and Patterson Behavioral Problems Questionnaire (1987), Beck Anxiety Scale Questionnaire (1988) and the Academic Burnout Questionnaire of Bresso, Salanova and Scheffley Questionnaire (1997). In order to analyze the data, two methods of inferential statistics and descriptive statistics were used, the descriptive part including the mean and standard deviation, and the Pearson correlation coefficient and multiple regression were used in the inferential part. The results of simultaneous multiple regression showed that parents' emotional divorce was able to positively and significantly predict children's behavior disorder. Also, parents' emotional divorce was able to positively and significantly predict anxiety, and finally, parents' emotional divorce was able to positively and significantly predict academic burnout.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional divorce of parents
  • behavioral disorders
  • anxiety
  • academic burnout