نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردیبل، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی کاویان، مشهد، ایران.

4 کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی

10.22055/jacp.2024.48364.1425

چکیده

تحقیق حاضر با هدف ارزیابی و آزمون مدل ساختاری صفات تاریک شخصیت دانشجویان بر اساس ترومای دوران کودکی و نقش واسطه‌ای طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه انجام شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام نیز توصیفی‌همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشجویان دختر و پسر دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل می‌دادند که از بین آن‌ها تعداد 305 نفر به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌های صفات تاریک شخصیت (SD3)؛ طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه (SQ-SF) و ترومای کودکی (CTQ) بود. برای توصیف یافته‌ها نیز از میانگین و انحراف استاندارد و برای استنباط اطلاعات نیز از آزمون‌های هم‌بستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری به‌کمک نرم‌افزارهای SPSS-27 و AMOS-24 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که مدل مفهومی پژوهش از برازندگی مطلوبی برخوردار بوده ( 9/2= χ2/df، 08/0= RMSEA، 06/0= SRMR، 93/0= GFI، 91/0= AGFI، 93/0 = CFI) و ترومای دوران کودکی هم به‌صورت مستقیم (20/0β ؛ 01/0>p) و هم به‌صورت غیرمستقیم و از طریق نقش واسطه‌ای طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه بر بروز صفات تاریک شخصیت اثرگذار هستند (31/0β ؛ 01/0>p). از این نتایج می توان برای طراحی مداخلات درمانی با هدف پیشگیری از بروز پیامدهای آسیب‌زای صفات شخصیتی تاریک استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing and Evaluating the Structural Model of Dark Personality Traits of Students Based on Childhood Trauma and the Mediating Role of Early maladaptive schemas.

نویسندگان [English]

  • Saifullah Aghajani 1
  • Shayan Noori Lasaki 2
  • Reihaneh Afkhami 3
  • Mohammad Zarei Nouroozi 4

1 Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

2 MA of Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabil University, Ardabil, Iran.

3 Bachelor student, Department of Psychology, Kavian Institute of Higher Education, Mashhad, Iran.

4 MA of psychology and education of exceptional children Mohaghegh Ardabil University,

چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of evaluating and testing the structural model of dark personality traits of students based on childhood trauma and the mediating role of early maladaptive schemas. In terms of purpose, this study was applied and in terms of the method of doing it, it was a descriptive correlation of the type of structural equations. The research community consisted of all male and female students of Mohaghegh Ardabili University in the academic year of 1402-1403, and 305 of them were selected as available. Data collection tools for questionnaires of dark personality traits (SD3); were early maladaptive schemas (SQ-SF) and childhood trauma (CTQ). To describe the findings, mean and standard deviation were used, and Pearson's correlation tests and structural equation models were used to infer information using SPSS-27 and AMOS-24 software. The results of this research showed that the conceptual model of the research has a favorable fit (χ2/df=2.9, RMSEA=0.08, SRMR=0.06, GFI=0.93, AGFI=0.91, CFI=0.93) and that childhood trauma affects the occurrence of dark personality traits both directly (β; 0.20; p<0.01) and indirectly through the mediating role of early maladaptive schemas (β; 0.31; p<0.01). These results can be used to design interventions aimed at preventing the occurrence of harmful consequences of dark personality traits.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dark Personality Traits
  • Childhood Trauma
  • Maladaptive Schemas
  • Students
  • Structural Equations