نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران.
2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 کارشناس ارشد روانشناسی
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و رواندرمانگری مبتنی بر کیفیتزندگی بر افسردگی در نوجوانان بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نظر روش آزمایشی است که در قالب یک طرح پیش-آزمون، پسآزمون با دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل و اجرا شدهاست. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی بک (1996) بود. بدین منظور، 30 نفر از دانشآموزانی که در آزمون افسردگی بک نمره بالا20 را گرفته بودند به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به صورت تصادفی انتخاب گردید. سپس گروههای آزمایش شناختی رفتاری در 8 جلسه و گروه رواندرمانگری اسلامی مبتنی بر کیفیتزندگی در 8 جلسه به صورت گروهی، مداخلههای درمانی را دریافت نمودند. دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس بررسی شدند. یافتهها بیانگر این است، افسردگی در در هر دو گروه آزمایش کاهش معناداری پیدا کرده است اما از نظر ارجحیت، برتری درمان خاصی نسبت به یک دیگری در این مطالعه دیده نشد یعنی نمیتوان گفت کدام یک بیشتر موثرتر است. بنابر یافتههای این پژوهش میتوان گفت که درمان شناختی رفتاری و رواندرمانگری مبتنی بر کیفیتزندگی به عنوان روشهای مداخلهای مؤثر برای کاهش افسردگی و افزایش کیفیتزندگی به عنوان یک روش مؤثرترسود جست.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparison of the effectiveness of cognitive behavioral therapy and quality of life therapy on depression in adolescents
نویسندگان [English]
- Hamidreza Faraji Vastegani 1
- Mohammad Yasin Seifi Gandomani 2
- Sarah kalantari meybodi 3
1 Master of Clinical Psychology, Department of Psychology, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr/Isfahan, Iran.
2 Assistant Professor of Psychology Department, Payam Noor University, Tehran, Iran.
3 Master of Psychology
چکیده [English]
the goal of this study was to evaluate the Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and quality of life therapy on depression in adolescents. The present study is applied in terms of experimental method in the form of a pre-test design, post-test with the control group and interventio. The research instruments included Beck Depression (1996). For this purpose, 30 students who scored above 20 in the Beck depression test were randomly selected by multi-stage cluster sampling method.Then, the cognitive behavioral test groups received therapeutic interventions in 8 sessions and the Islamic quality of life therapy group in 8 sessions. The data were analyzed using the statistical method of analysis of covariance. The findings show that depression has decreased significantly in both experimental groups, but in terms of preference, the superiority of a particular treatment over another was not seen in this study, which means it cannot be said which one is more effective. According to the findings of this research, it can be said that cognitive behavioral therapy and therapy based on quality of life are useful as effective intervention methods to reduce depression and increase quality of life.
کلیدواژهها [English]
- behavioral therapy
- quality of life therapy
- depression
- adolescents