نوع مقاله : تخصصی
نویسندگان
1 دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
2 دانشگاه هرمزگان
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور درک تجربه زیسته مادران کودکان مبتلا به بیشفعالی بهبودیافته انجامشده است. این پژوهش یک موردپژوهی کیفی از نوع پدیدارشناسی است ازآنجاکه هدف این تحقیق بررسی تجربه زیسته مشارکتکننده بود، از طرح پدیدارشناسی استفاده شد. مشارکتکننده با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شد. وی ۳۵ ساله و دارای فرزند مبتلا به بیشفعالی است. روش جمعآوری دادههای مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمقی بود و اطلاعات آن ثبت شد. جهت تحلیل دادهها از روش پدیدارشناسی تفسیری (IPA) استفاده شد. مضامین بهدستآمده عبارت بودند از: از خستهکننده و چالشبرانگیز بودن، تحت تأثیر قرار گرفتن خانواده، متوجه شدند که نیاز به کمک دارند، تمرین مراقبت از خود، استراتژیهای مشخص برای کمک به یادگیری، پذیرش، هماهنگی بین والدین و داشتن سبک والدگری یکسان.
نتیجهگیری: شرکتکننده این تجربه را ناامیدکننده و چالشبرانگیز میداند و از رفتارهای فرزندش بارهاوبارها به چالش کشیده شده است؛ ولی برخلاف نتایج بسیاری از پژوهشها این تجربه را استرسزا نمیداند؛ زیرا با یادگیری مهارتهای تحمل آشفتگی مانند تصویرسازی از مکان امن، تنفس دیافراگمی توانسته است آسیبپذیریاش را در برابر هیجانات آشفته ساز کاهش و هیجانات مثبتش را افزایش بدهد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Life experience of mothers with improved hyperactivity children (case study)
نویسندگان [English]
- Eghbal Zarei 1
- Arefe Soleimanian 2
- samira Naderzadeh 2
1 Hormozgan University, BandarAbbas, Iran
2 Hormozgan University
چکیده [English]
The present study was conducted to understand the lived experience of mothers of children with recovered ADHD. This research is a qualitative case study of the phenomenological type. Since the aim of this study was to explore the participant's lived experience, a phenomenological approach was utilized. The participant was selected using purposive sampling. She is 35 years old and has a child with ADHD. Data collection was carried out through semi-structured and in-depth interviews, and the information was recorded. Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) was used for data analysis. The emerging themes were the experience being exhausting and challenging, the impact on the family, realizing the need for help, practicing self-care, specific strategies for aiding learning, acceptance, coordination between parents, and maintaining a consistent parenting style.
Conclusion: The participant considers this experience to be frustrating and challenging, feeling repeatedly tested by her child's behaviors. However, contrary to the findings of many studies, she does not perceive this experience as stressful. This is because she has managed to reduce her vulnerability to distressing emotions and enhance her positive emotions by learning distress tolerance skills such as active acceptance, the stop technique, and relaxation exercises.
کلیدواژهها [English]
- lived experience
- hyperactivity
- behavior therapy