نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجو

چکیده

چکیده

زمینه و هدف: روانشناسان در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که برای شناخت کامل افراد، تمرکز بر جنبه‌های مثبت و منفی روان به یک اندازه اهمیت دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش شکوفایی شخصی بر سرمایه‌های روانشناختی کارکنان می‌باشد. روش: از بین کلیه زنان کارمند دانشگاه شهید چمران اهواز تعداد 40 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. با بهره‌گیری از یک طرح آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل ابتدا پرسشنامه سرمایه روانشناختی بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس کاربندی آزمایشی آموزش شکوفایی در طی 10 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا و بعد از اتمام جلسات پس‌آزمون برای هر دو گروه ارائه شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری به کمک نرم‌افزار SPSSV20 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش شکوفایی شخصی در همه مؤلفه‌های سرمایه روانشناختی بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری دارد (01/0>P). به این معنی که در همه مؤلفه‌ها گروه آزمایش نمرات بالاتری نسبت به گروه کنترل کسب کردند. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان گفت آموزش شکوفایی شخصی بر سرمایه‌های روانشناختی اثربخش بوده و می‌توان از این آموزش جهت ارتقای سرمایه‌های روانشناختی استفاده کرد.

کلمات کلیدی: اثربخشی، شکوفایی شخصی، سرمایه روانشناختی، زنان دانشگاه شهید چمران.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of educating personal flourishing on Psychological capital in female personnel of the University of Shahid Chamran in Ahvaz

نویسنده [English]

  • sara azadi

stu

چکیده [English]

Background and Objective: In recent years psychologists have found out that for complete recognizing individuals, focusing on positive and negative aspects of psyche are both important in the same level. So the objective of this research is surveying the effectiveness of educating personal flourishing on psychological capital in female personnel.

Methods: The sample was 40 female personnel of the university of shahid chamran in ahvaz that were randomly assigned in two groups. First group was control and the second was experimental. A pre-experimental and a post- experimental plan were done by control group. At first the psychological capital questionnaire were filled out by two groups. Then, the experimental plan for educating the personal flourishing was done in 10 sessions on experimental group and after the finishing the sessions a post-experiment were done for both groups. In this study, The analyse of the data has done by multi-variables variance analyse by using SPSS 20 software.

Findings: We found out the educating of personnel flourishing in all subcomponents of psychological capital in two groups of control and experiment have statistically significant difference (p<0.01). This means that in all subcomponents of experimental group were achieved higher marks in parallel with control group.

Conclusion: Findings showed that educating the personal flourishing had a positive effect on psychological capital. So, the psychological capital can be increased by educating the personal flourishing.

Keywords: Effectiveness, Personal Flourishing, Psychological Capital, Female personnel of Shahid Chamran University.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effectiveness
  • Personal Flourishing
  • Psychological Capital
  • Female personnel of Shahid Chamran University