نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری روان‌شناسی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش شکوفایی بر هیجان‌های مثبت، روابط، احساس معنی، پیشرفت و مجذوبیت در کارکنان زن دانشگاه شهید چمران اهواز می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان زن دانشگاه شهید چمران اهواز بود. از این جامعه تعداد 40 نفر به صورت تصادفی انتخاب و سپس به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. به منظور نیل به اهداف پژوهش از طرح آزمایشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه شکوفایی بود که بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس کاربندی آزمایشی آموزش شکوفایی در طی 10 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا و بعد از اتمام جلسات پس‌آزمون برای هر دو گروه ارائه شد. پس از آن برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری به کمک نرم‌افزار SPSSV20 استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش شکوفایی در همه متغیرهای پژوهش بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری ایجاد کرده است (01/0>P). بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان گفت آموزش شکوفایی بر هیجان‌های مثبت، احساس معنی، پیشرفت و مجذوبیت اثربخش بوده و می‌توان از این آموزش جهت ارتقای مثبت‌نگری در افراد استفاده کرد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Flourishing Training on Positive Emotions, Relationships, Sense of Meaning, Progress and Fascination in Female Employees of the University of Shahid Chamran in Ahvaz

نویسنده [English]

  • sara azadi

PhD of Psychology, Ilam University, Ilam, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to determine the effectiveness of flourishing training on positive emotions, relationships, sense of meaning, progress and fascination in female employees of Shahid Chamran University, Ahvaz.  The statistical population of this research was all female employees of Shahid Chamran University of Ahvaz.  From this community, 40 people were randomly selected and then assigned to two experimental and control groups.  In order to achieve the aims of the research, a pre-test-post-test experimental design with a control group was used.  The research tool was a Flourishing Questionnaire that was done on both groups, and then the experimental application of flourishing training was implemented on the experimental group during 10 sessions and after the completion, the post-test sessions were presented to both groups. After that, multivariate analysis of variance was used to analyze the data using SPSSV20 software.  The results showed that flourishing training has created a significant difference in all research variables between the two experimental and control groups (P<0.01).  Based on the results of this research, it can be said that flourishing training is effective on positive emotions, sense of meaning, progress, and fascination, and this education can be used to promote positivity in people.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • flourishing education
  • positive emotions
  • relationships
  • sense of meaning
  • progress
  • fascination
رحیمی، احسان؛ نیسی، عبدالکاظم و ارشدی، نسرین (1390). رابطه‌ی علی سرمایه روان‌شناختی با هیجان‌های مثبت، بهزیستی روان‌شناختی، عملکرد شغلی و التزام شغلی. دست‌آوردهای روان‌شناختی (علوم تربیتی و روان‌شناسی)، 4(1)، 19-46.
مولایی، بهنام؛ محمدی، محمدعلی؛ حبیبی، عقیل؛ زمانزاده، وحید؛ دادخواه، بهروز؛ مولوی، پرویز و مظفری، ناصر (1390). بررسی میزان استرس شغلی و برخی عوامل مؤثر بر آن در زنان شاغل شهر اردبیل در سال 88. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 11(1)، 85- 76.
میرزاخانی، پرویز؛ رضایی، علی محمد؛ امین بیدختی، علی اکبر؛ نجفی، محمود و رحیمیان بوگر، اسحاق (1396). اثربخشی آموزشی شکوفایی بر هیجانات مثبت، روابط، احساس معنی، پیشرفت و مجذوبیت پژوهشگران جوان و نخبگان. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 36، 231-209.
Argyle, M., Martin, M., & Lu, L. (1995). Testing for stress and happiness: the role of social and cognitive factors.‏ In C. D. Spielberger, & I. G. Sarason. (Eds). Stress and emotion. Washington D. C: Taylor & Francis.
Barber, L. K., Bagsby, P. G., & Munz, D. C. (2010). Affect regulation strategies for promoting (or preventing) flourishing emotional health. Personality and Individual Differences, 49(6), 663-666.‏
Clark, L. A., & Watson, D. (1988). Mood and the mundane: relations between daily life events and self-reported mood. Journal of Personality and Social Psychology, 54(2), 296-308.‏
Csikszentmihalyi, M., & Nakamura, J. (2010). Effortless attention in everyday life: A systematic phenomenology. In B. Bruya (Ed.), Effortless attention: A new perspective in the cognitive science of attention and action (pp. 179–189). Boston Review.
Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43.‏
Diener, E., & Biswas-Diener, R. (2008). Happiness: Unlocking the mysteries of psychological wealth. Blackwell-Wiley.
Diener, E., Kahneman, D., & Helliwell, J. (2010). International differences in well-being. Oxford University Press.‏
Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Annual review of psychology, 54(1), 403-425.‏
Feicht, T., Wittmann, M., Jose, G., Mock, A., Von Hirschhausen, E., & Esch, T. (2013). Evaluation of a seven‐week web‐based happiness training to improve psychological well‐being, reduce stress, and enhance mindfulness and flourishing: a randomized controlled occupational health study. Evidencebased Complementary and Alternative Medicine, 2013(1), 676953.‏
Fredrickson, B. L. (2003). Positive emotions and upward spirals in organizational settings. In K. Cameron, J. Dutton and R. Quinn (Eds.) Positive organizational scholarship. (163-175). San Francisco: Berret-Koehler.
Fredrickson, B. L., & Branigan, C. H. (2005). Positive emotions broaden the scope of attention and thought‐action repertoires. Cognition & Emotion, 19(3), 313-332.
Huta, V., & Ryan, R. M (2010). Pursuing pleasure or virtue: The differential and overlapping well-being benefits of hedonic and eudemonic motives. Journal of Happiness Study, 11(6), 735-62.
James, W. (1892/1984). Principles of psychology. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Kahneman, D., Diener, E. D., & Schwarz, N. (1999). (Eds). Well-being: Foundations of hedonic psychology. New York Russell Sage Foundation.
Keyes, C. L. (2007). Promoting and protecting mental health as flourishing: a complementary strategy for improving national mental health. American psychologist, 62(2), 95-108.‏
Licinio, J. (2016). PERMA: positive emotion, engagement, relationships, meaning and accomplishment optimism, physical activity, nutrition and sleep. Australia: South Australian Health & Medical Research Institute (SAHMRI), 10, 10101428.‏
Linley, P. A., Maltby, J., Wood, A. M., Osborne, G., & Hurling, R. (2009). Measuring happiness: The higher order factor structure of subjective and psychological well-being measures. Personality and Individual Differences, 47(8), 878-884.‏
Matlin, M. W., & Gawron, V. J. (1979). Individual differences in Pollyannaism. Journal of Personality Assessment, 43(4), 411-412.‏
Michalec, B., Keyes, C.L.M., & Nalkur, S. (2009). Flourishing. In: Lopez, S.J. (Ed.), The Encyclopedia of Positive Psychology (Vol. I, pp.391-394). Chi Chester, England: Wiley-Blackwell.
Myers, D. C. (2003). 19 close relationships and quality of life. Well-being: Foundations of hedonic psychology, 374.‏
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57(6), 1069-1081.‏
Seligman, M. E. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Simon and Schuster.‏
Seligman, M. E. P. (2002). Authentic Happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York: Free Press
Soleimani, S., Rezaei, A. M., Kianersi, F., Hojabrian, H., & Khalili Paji, K. (2015). Developement and validation of flourishing questionnaire based on seligman's model among Iranian university students. Journal of Research and Health, 5(1), 3-12.‏
Steger, M. F., & Dik, B. J. (2010). Work as meaning. In Linley, P. A., Harrington, S., & Page, N. (Eds.), Oxford handbook of positive psychology and work. (pp. 131-142). Oxford, UK: Oxford University Press
Steptoe, A., O'Donnell, K., Marmot, M., & Wardle, J. (2008). Positive affect and psychosocial processes related to health. British Journal of Psychology, 99(2), 211-227.‏
Stoeber, J., & Corr, P. J. (2016). A short empirical note on perfectionism and flourishing. Personality and Individual Differences, 90, 50-53.‏
Telef, B. B. (2001). The validity and reliability of the Turkish version of the psychological well-being. In 11th National Congress of Counseling and Guidance (pp. 3-5). Izmir, Turkey.