نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

2 استادیار

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی اموزش غیرفعالسازی سبک بر اضطراب رقابت و همسال آزاری در دختران نوجوان مبتلا به علائم اضطراب اجرا شد.

روش: روش پژوهش طرح نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون بود. جامعه آماری پژوهش دختران نوجوان مقطع متوسطه اول مبتلا به علائم اضطراب استان اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. از جامعه آماری مورد اشاره 40 نفر مبتنی بر ملاک های ورود از طریق فراخوان به‌صورت داوطلبانه انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش و کنترل (هرگروه 20 نفر) گمارده شدند. ابزار های پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب رقابت (زاغیان و همکاران، 1402) و پرسشنامه سنجش روابط نوجوانان همسال پارادا (پارادا ،2006)، بود. اموزش غیرفعالسازی سبک (آبشه ، 2007) طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای اجرا گردید. داده های گرد اوری شده مطالعه با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) تحلیل شد. محاسبات با نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش غیرفعالسازی سبک برمیل به رفتارهای پرخطر، اضطراب رقابت، خانواده‌دوستی، همسال آزاری و عملکرد اجرایی در دختران نوجوان مبتلا به علائم اضطراب اثربخش است.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج می‌توان برای بهبود سازههای مذکور در بین دختران نوجوان مبتلا به علائم اضطراب از این آموزشها بهره برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the effectiveness of style deactivation training on competition anxiety and peer harassment in adolescent girls with social anxiety symptoms

نویسندگان [English]

  • Sara Koleini 1
  • Zahra Yousefi 2

1 Department of Clinical Psychology, Isfahan Islamic Azad University (Khorasgan), Isfahan, Iran

2 Assistant professor

چکیده [English]

Purpose: This research was conducted with the aim of determining the effectiveness of style deactivation training on competition anxiety and peer harassment in adolescent girls with anxiety symptoms.

Method: The research method was a two-group semi-experimental design with pre-test and post-test. The statistical population of the research was adolescent girls of the first secondary level with anxiety symptoms in Isfahan province in the academic year of 2011-2022. Based on the mentioned statistical population, 40 people were voluntarily selected based on the entry criteria and then randomly assigned to 2 experimental and control groups (20 people in each group). The research tools included the competition anxiety questionnaire (Zaghian et al., 1402) and the Parada peer relationship assessment questionnaire (Parada, 2006). Light deactivation training (Absheh, 2007) was implemented in 8 sessions of 90 minutes. The collected data of the study were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate covariance analysis). Calculations were done with SPSS version 26 software.

Findings: The results showed that Burmil style deactivation training is effective for high-risk behaviors, competition anxiety, family friendliness, peer harassment and executive performance in teenage girls with anxiety symptoms.

Conclusion: According to the results, these trainings can be used to improve the mentioned structures among adolescent girls suffering from anxiety symptoms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Deactivation style
  • competitive anxiety
  • peer bullying
  • adolescent girls with social anxiety symptoms