نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه فرهنگیان بوشهر

2 کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

3 کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر توانبخشی شناختی بر ارتقاء سطوح مختلف توجه و حافظه در کارکنان ادارات شهر شیراز بود. روش پژوهش آزمایشی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان سه اداره شهر شیراز در سال 1401 تشکیل ‌دادند که از بین آنها 30 نفر که نمره مطلوبی در مصاحبه سلامت روانی و شناختی به دست آوردند، از راه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به شکل تصادفی در یکی از گروه‌های پژوهش گمارش شدند. برای اجرای مداخلات از پروتکل توانبخشی شناختی آرام و برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون‌های عملکرد مداوم، استروپ، توجه تقسیم شده، N-BACK و حافظه وکسلر بزرگسالان استفاده شد. ابتدا پیش آزمون و در پایان نیز پس آزمون هر کدام به مدت 40 دقیقه اجرا شد. اعضای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه یک ساعته مداخلات توانبخشی شناختی دریافت کردند و اعضای گروه گواه هیچ آموزشی نگرفتند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شد و یافته‌ها نشان داد، مداخله توانبخشی شناختی تاثیر معناداری بر افزایش توجه پایدار و توجه انتخابی داشت اما بر توجه تقسیم شده تاثیر معناداری نداشت. همچنین تاثیر معناداری بر حافظه فعال دیداری و شنیداری داشت. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان از توانبخشی شناختی به عنوان روشی مطلوب برای تقویت توجه و حافظه در کارکنان ادارات استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effectiveness of cognitive rehabilitation on improving attention and memory in office workers

نویسندگان [English]

  • meraj derakhshan 1
  • maryam ramineh 2
  • hamzeh kazemayan 3

1 Assistant Professor at Farhangian University of Bushehr

2 Master of Shahid Madani University of Azerbaijan

3 Master's degree, Educational Psychology, Bo Ali Sina University, Hamadan, Iran

چکیده [English]

Abstract: The purpose of the present study was to investigate the effect of cognitive rehabilitation on the improvement of different levels of attention and memory in office workers in Shiraz city. The research method was experimental and pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the research was formed by the employees of three offices in Shiraz city in 1401, among them 30 employees who had a favorable score in the mental and cognitive health interview were selected through random cluster sampling and randomly in one of the Research groups were assigned. To implement the interventions from the ARAM cognitive rehabilitation protocol and to collect data from continuous performance tests, Stroop, divided attention, N-BACK and Wechsler's memory of adults were used. First, the pre-test and at the end the post-test, each for 40 minutes. The experimental group received cognitive rehabilitation interventions for 10 one-hour sessions, and the control group did not receive any training. The MANCOVA and ANCOVA tests were used to analyze the data and the findings showed that the cognitive rehabilitation intervention had a significant effect on increasing the levels of sustained attention and selective attention, but it did not have a significant effect on divided attention. It also had a significant effect on visual and auditory of active memory. According to the findings of the research, cognitive rehabilitation can be used as a desirable method to increase the attention and memory in office workers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Rehabilitation
  • Attention
  • Memory