نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

 
هدف پژوهش حاضر، بررسی آزمون مدل علّی رابطه تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی در بهبود یافتگان کووید-19 با میانجی‌گری سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت بود. روش پژوهش به این صورت بود که در یک طرح توصیفی-همبستگی، 384 نفر با روش نمونه‌گیری داوطلبانه از دانشجویان روان‌شناسی دانشگاه‌های سراسری در سال 02-1401، انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها با پرسشنامه‌های تنظیم شناختی هیجانی گرانفسکی (CERQ)، فرم کوتاه پرسشنامه زمینه‌یابی سلامت (SF-36) و سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت والکر صورت گرفت. داده‌های جمع‌آوری‌شده با نرم‌افزارهای SPSS-26 و لیزرل-7.8، تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که بین تنظیم هیجان مثبت و سبک زندگی رابطه مثبت و معنادار (05/0>P و 34/0=β) و بین تنظیم هیجان منفی و سبک زندگی نیز رابطه منفی و معنادار (05/0>P و 33/0-=β) وجود دارد. بین سبک زندگی با هر دو مؤلفه سلامت روانی و سلامت فیزیکی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). سلامت روانی و سلامت فیزیکی نیز رابطه مثبت و معناداری دارند (05/0>P و 59/0=β). همچنین، بین تنظیم هیجان مثبت با مؤلفه‌های کیفیت زندگی (سلامت روانی و سلامت فیزیکی) با میانجی‌گری متغیر سبک زندگی رابطه معنادار آماری وجود دارد. نتیجه می‌شود که بین متغیر تنظیم هیجان مثبت با متغیر سلامت فیزیکی و سلامت روانی به‌طور غیرمستقیم رابطه مثبت و معناداری برقرار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

-Testing the causal model of the relationship between Emotional Cognitive Regulation and Quality of Life in Patients Recuperated from COVID-19: The mediator role a Health-Promoting Lifestyle

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Ahmadi 1
  • Ezzatollah Ahmadi 2

1 Department of Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

2 Department of Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the causal model test of the relationship between emotional cognitive regulation and quality of life in Patients Recuperated from Covid-19 the mediator role a health-promoting lifestyle. The research method was such that in a descriptive-correlation design, 384 people were selected from psychology students of National universities in 2022-2023 using a voluntary sampling method. Data collection was done with Granofsky’s cognitive Emotional Regulation Questionnaire (CERQ),  Short form of Health Background Questionnaire (SF-36), and Walker's Health-promoting Lifestyle Questionnaire. The collected data were analyzed with SPSS-26 and Lisrel-7.8 software. Findings showed that there is a positive and significant relationship between positive emotion regulation and lifestyle (β=0.34 and P<0.05) and a negative and significant relationship between negative emotion regulation and lifestyle (P<0.05 and β=0.33) exists. There is a positive and significant relationship between lifestyle and both components of mental health and physical health (P<0.05). Mental health and physical health also have a positive and significant relationship (P<0.05 and β=0.59). Also, there is a statistically significant relationship between positive emotion regulation and quality of life components (mental health and physical health) with the mediation of lifestyle variables. It can be concluded that there is a positive and significant relationship between the variable of positive emotion regulation and the variable of physical health and mental health indirectly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive emotion regulation
  • quality of life
  • COVID-19
  • lifestyle
اعزازی بجنوردی، المیرا، قدم‌پور، سمانه، مرادی شکیب، آمنه و غضبان‌زاده، رضیه (1399). پیش‌بینی اضطراب کرونا بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان،‌ سرسختی سلامت و اضطراب مرگ در بیماران دیابتی. روان پرستاری،8(2)، 44-34.
اکبری چرمهینی، صغرا، مولایی یساولی، مهدی، نظری فر، محسن و شهرجردی، شهناز. (1401). سوگیری‌های شناختی در طول شیوع ویروس کرونا در جامعه ایران. روان‌شناسی سلامت، 10(40)، 62-47.
تقوایی نیا، علی (1399). رابطه دشواری در تنظیم هیجان باکیفیت زندگی همسران جانبازان: نقش واسطه‌ای عواطف مثبت و منفی. ارمغان دانش، 25(2)، 406-392.
حبیب پورگتابی، کرم و صفری شالی، رضا (1394). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی: (تحلیل داده‌های کمی)، تهران: انتشارات لویه.
حسنی، جعفر. (1389). خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان. روان‌شناسی بالینی، 2(3 (پیاپی 7))، 73-83.
رامش، سمیه، قاضیان، مونا، رفیعی‌پور، امین و صفری، علیرضا (1397). نقش واسطه‌ای افسردگی و اضطراب در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و خود مراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع دو. پژوهان، 16(4)، 45-37.
رستمی، معصومه، موقری، محمدرضا، تقوی لاریجانی، ترانه و مهران، عباس (1395). بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و سبک‌های مقابله با استرس در پرستاران بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمانشاه. پژوهش پرستاری ایران، 11(1)، 61-51.
رفیعی‌راد، زهره، بشرپور، سجاد، و لطفی سعیدآباد، شیدا (1400). نقش تنظیم رفتاری هیجان، منبع کنترل سلامتی و ذهن آگاهی در پیش‌بینی کیفیت زندگی بیماران بهبود یافته از کووید 19. رویش روان‌شناسی، 10(10)، 84-75.
سوری، خداکرمی، زالی، نوری و اکبرپور، ع سگریان (1400). بررسی اپیدمیولوژی کووید-19 در شهر تهران-ایران. مجله اپیدمیولوژی ایران، 18(3)، 186-177.
فولادوند، خدیجه و زارعی، سلمان (1400). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، تصویر بدن و تاب‌آوری زنان نابارور. روان‌شناسی سلامت، 11(41)، 134-121.
محمدحسینی، عاطفه و نعامی، عبدالزهرا (1400). نقش واسطه‌ای اضطراب بیماری کرونا در رابطه بین اضطراب صفت با سلامت عمومی و سبک ارتقاء‌دهنده سلامت در دانشجویان. روان‌شناسی سلامت، 10(40)، 179-165.
Adamson, R., McKenna, J. W., Nelson, J., & Post, F. (2023). We can do better: a critical review of commercially endorsed crisis intervention programs. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 1-9.
Anderson, R. M., Heesterbeek, H., Klinkenberg, D., & Hollingsworth, T. D. (2020). How will country-based mitigation measures influence the course of the COVID-19 epidemic?. The Lancet, 395(10228), 931-934.
Asghari Moghaddam, M., & Faghehi, S. (2003). Validity of the sf-36 health survey questionnaire in two Iranian samples. Clinical Psychology and Personality, 1(1), 1-10.
Barberis, N., Cernaro, V., Costa, S., Montalto, G., Lucisano, S., Larcan, R., & Buemi, M. (2017). The relationship between coping, emotion regulation, and quality of life of patients on dialysis. The International Journal of Psychiatry in Medicine52(2), 111-123.
Benfer, N., Bardeen, J. R., & Clauss, K. (2018). Experimental manipulation of emotion regulation self-efficacy: Effects on emotion regulation ability, perceived effort in the service of regulation, and affective reactivity. Journal of Contextual Behavioral Science, 10, 108-114.
Berking, M., Wupperman, P., Reichardt, A., Pejic, T., Dippel, A., & Znoj, H. (2008). Emotion-regulation skills as a treatment target in psychotherapy. Behaviour Research and Therapy, 46(11), 1230-1237.
Brazier, J., Connell, J., Papaioannou, D., Mukuria, C., Mulhern, B., Peasgood, T., ... & Parry, G. (2014). A systematic review, psychometric analysis and qualitative assessment of generic preference-based measures of health in mental health populations and the estimation of mapping functions from widely used specific measures. Health Technology Assessment (Winchester, England), 18(34).
Cox, R. C., Jessup, S. C., Luber, M. J., & Olatunji, B. O. (2020). Pre-pandemic disgust proneness predicts increased coronavirus anxiety and safety behaviors: Evidence for a diathesis-stress model. Journal of Anxiety Disorders, 76, 102315.
Crăciun, B. (2013). Coping strategies, self-criticism and gender factor in relation to quality of life. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 78, 466-470.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. Harper & Row.
Csikszentmihalyi, M., & Seligman, M. (2000). Positive psychology. American Psychologist55(1), 5-14.
El Haj, M., Altintas, E., Chapelet, G., Kapogiannis, D., & Gallouj, K. (2020). High depression and anxiety in people with Alzheimer's disease living in retirement homes during the covid-19 crisis. Psychiatry Research291, 113294.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences40(8), 1659-1669.
Hua, Y., Wang, B., Wallen, G. R., Shao, P., Ni, C., & Hua, Q. (2015). Health-promoting lifestyles and depression in urban elderly Chinese. PloS one10(3), e0117998
Huang, G., Guo, F., Zimmermann, K. F., Liu, L., Taksa, L., Cheng, Z., ... & Franklin, M. (2023). The effect of the COVID-19 pandemic on life expectancy in 27 countries. Scientific Reports13(1), 8911.
Kashdan, T. B., Barrios, V., Forsyth, J. P., & Steger, M. F. (2006). Experiential avoidance as a generalized psychological vulnerability: Comparisons with coping and emotion regulation strategies. Behaviour Research and Therapy44(9), 1301-1320.
Khodami, M. A., Seif, M. H., Koochakzadeh, R. S., Fathi, R., & Kaur, H. (2022, June). Perceived stress, emotion regulation and quality of life during the Covid-19 outbreak: A multi-cultural online survey. In Annales Médico-psychologiques, revue psychiatrique (Vol. 180, No. 6, pp. 514-518). Elsevier Masson.
Kraaij, V., & Garnefski, N. (2019). The behavioral emotion regulation questionnaire: development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the cognitive emotion regulation questionnaire. Personality and Individual Differences137, 56-61.
Kring, A. M., & Sloan, D. M. (Eds.). (2009). Emotion regulation and psychopathology: A transdiagnostic approach to etiology and treatment. Guilford Press.
Lades, L. K., Laffan, K., Daly, M., & Delaney, L. (2020). Daily emotional well‐being during the COVID‐19 pandemic. British Journal of Health Psychology25(4), 902-911.
Leahy, R. L. (2012). Introduction: Emotional schemas, emotion regulation, and psychopathology. International Journal of Cognitive Therapy5(4), 359-361.
Liu, S., Lithopoulos, A., Zhang, C. Q., Garcia-Barrera, M. A., & Rhodes, R. E. (2021). Personality and perceived stress during COVID-19 pandemic: Testing the mediating role of perceived threat and efficacy. Personality and Individual Differences168, 110351.
Malik, S., & Perveen, A. (2023). Mindfulness and anxiety among university students: Moderating role of cognitive emotion regulation. Current Psychology42(7), 5621-5628.
Manju, H. K. (2017). Cognitive regulation of emotion and quality of life. Journal of Psychosocial Research12(1), 1.
Mariani, R., Renzi, A., Di Monte, C., Petrovska, E., & Di Trani, M. (2021). The impact of the COVID-19 pandemic on primary emotional systems and emotional regulation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(11), 5742.  
Marsac, M. L., Funk, J. B., & Nelson, L. (2007). Coping styles, psychological functioning and quality of life in children with asthma. Child: Care, Health and Development, 33(4), 360-367.
McBride, E., Arden, M. A., Chater, A., & Chilcot, J. (2021). The impact of COVID‐19 on health behaviour, well‐being, and long‐term physical health. British Journal of Health Psychology, 26(2), 259.‏
Nosek, B. A., & Hansen, J. J. (2008). Personalizing the implicit association test increases explicit evaluation of target concepts. European Journal of Psychological Assessment24(4), 226.
Panayiotou, G., Panteli, M., & Leonidou, C. (2021). Coping with the invisible enemy: The role of emotion regulation and awareness in quality of life during the COVID-19 pandemic. Journal of Contextual Behavioral Science, 19, 17-27.
Pironi, L., Paganelli, F., Mosconi, P., Morselli-Labate, A. M., Spinucci, G., Merli, C., ... & Miglioli, M. (2004, March). The SF-36 instrument for the follow-up of health-related quality-of-life assessment of patients undergoing home parenteral nutrition for benign disease. In Transplantation proceedings (Vol. 36, No. 2, pp. 255-258). Elsevier.
Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. General psychiatry33(2), e100213.
Rodas, J. A., Jara‐Rizzo, M. F., Greene, C. M., Moreta‐Herrera, R., & Oleas, D. (2022). Cognitive emotion regulation strategies and psychological distress during lockdown due to COVID‐19. International Journal of Psychology57(3), 315-324.
Seo, E. J., Ahn, J. A., Hayman, L. L., & Kim, C. J. (2018). The association between perceived stress and quality of life in university students: the parallel mediating role of depressive symptoms and health-promoting behaviors. Asian nursing research12(3), 190-196.
Shaw, D. M. (2020). Invisible enemies: Coronavirus and other hidden threats. Journal of Bioethical Inquiry17(4), 531-534.
Solomou, I., & Constantinidou, F. (2020). Prevalence and predictors of anxiety and depression symptoms during the COVID-19 pandemic and compliance with precautionary measures: age and sex matter. International journal of Environmental Research and Public Health17(14), 4924.
Stockert, P. A. (2000). The determinants of a health-promoting lifestyle in older adults. Saint Louis University.
Ware Jr, J. E., & Sherbourne, C. D. (1992). The MOS 36-ltem short-form health survey (SF-36): I. Conceptual framework and item selection. Medical care, 30(6), 473-483.‏
Ware, J. E. (1993). SF-36 health survey. Manual and interpretation guide. The health institute, 6-1.‏
Wong, L. P., Alias, H., Md Fuzi, A. A., Omar, I. S., Mohamad Nor, A., Tan, M. P., ... & Chung, I. (2021). Escalating progression of mental health disorders during the COVID-19 pandemic: Evidence from a nationwide survey. PloS One16(3), e0248916.
World Health Organization. (2023). World Health Organization (WHO) Coronavirus (COVID-19) Dashboard (2023). World Health Organization, URL: https://covid19. who. int/.
Wu, D., Wu, T., Liu, Q., & Yang, Z. (2020). The SARS-CoV-2 outbreak: what we know. International Journal of Infectious Diseases94, 44-48.
Zhou, W., Chen, D., Hong, Z., Fan, H., gd,, S., & Zhang, L. (2021). The relationship between health-promoting lifestyles and depression in the elderly: Roles of aging perceptions and social support. Quality of Life Research30(3), 721-728.