Document Type : Original Article

Author

Assistant Professorو Farhangian University of Khuzestan, Ahvaz, Iran

Abstract

The purpose of this research is to investigate the effectiveness of coloring therapy using the method of mandala designs on thought control and learning anxiety. The research design is experimental and of pre-test-post-test type with experimental and control group. The statistical population of the research includes all female students of the first secondary level in the city of Ahvaz, among them 35 students who scored higher than the cut-off point in the learning anxiety questionnaire (Friedman and Bendas-Jacob, 1997) They were randomly selected and assigned to two experimental and control groups in the same way. In the next stage, both groups were pre-tested and the subjects completed the Thought Control Questionnaire (Wells and Davis, 1994). Then the subjects of the experimental group were exposed to the intervention (mandala coloring), but the subjects of the control group did not receive any intervention. After the end of the interventions, a post-test was done for both groups. The data were analyzed by multivariate covariance analysis and univariate covariance analysis. The results showed that mandala coloring has a significant effect on students' thought control and learning anxiety reduction.

Keywords

Main Subjects

آرغا، آذر و اسدی، فرزانه (1401). تأثیر استرس و اضطراب بر یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی. هشتمین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی، مشاوره و علوم، 20 اسفند 1399.
باعزت، فرشته؛ صادقی، منصوره سادات؛ ایزدی فرد، راضیه و روبن‌زاده، شرمین (1391). اعتباریابی و رواسازی آزمون اضطراب امتحان فریدبن: فرم فارسی. مطالعات روان‌شناختی، 8(1)، 66-51.
پورشهریار، حسین (1393). اثربخشی آموزش الگوی برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر خود نظم‌دهی و پاداش بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان. روان‌شناسی کاربردی، 8(2)، 117-101.
پیری، موسی؛ بخشایش، همایون و عنایتی، بهار (1395). مدل یابی معادلات ساختاری ارتباط راهبردهای کنترل فکر و معنا در زندگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. آموزش و ارزشیابی، 9(35)، 169،-155.
دیانی دردشتی، یاسمین؛ فرهادی، منیره؛ حائری عراقی، زینب السادات؛ بنائی اصفهانی، طیبه و علی‌خانلی، مرجان (1400). نقش و جایگاه اضطراب در کاهش یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی. نخستین همایش ملی ایده‌های کاربردی در علوم تربیتی، روان‌شناسی و مطالعات.
رشیدی، محمد امین؛ پورنجف، عبدالحسین؛ کاظمی، مقداد و کیخاونی، ستار (1397). بررسی وضعیت سلامت عمومی با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ در میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1394. مجله علوم پزشکی دانشگاه ایلام، 26(3)، 26-16.
زارع، حسین؛ رجب‌زاده، سمیه و مقدمی، نجمه (1395). پیش‌بینی راهبردهای خودتنظیمی از مؤلفه‌های کنترل فکر، فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مشهد (افق توسعه آموزش پزشکی)، 2(7)، 20-14.
سالاری‌پور، سیده مولود (1402). تأثیر رنگ‌آمیزی ماندالا بر توجه، حافظه کاری و اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر سال دوازدهم شهر اهواز. رساله دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
شهبازیان خونیق، آرش و حسنی، امید (1396). نقش اضطراب امتحان و نارسایی هیجانی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان. پژوهش‌های تربیتی، 4(35)، 50-36.
صابری، محدثه؛ عمادیان، سیدعلیا؛ محمدیان، ابراهیم و مهدی‌نژاد، گلین (1398). تأثیر رنگ‌آمیزی ماندالا بر کاهش اضطراب، در زنان مبتلا به سوءمصرف مواد. اعتیاد پژوهی، 13(53)، 284-269.
عطایی آراسته، سعید (1402). تأثیر آموزش تاب‌آوری خانواده بر رضایت زناشویی و سلامت روان مادران دارای فرزند کم‌توان ذهنی قروه در گزین. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان.
قاسمی، زهرا؛ مرادی، کورش؛ رنجکش، زهرا؛ دیودل، محمدرحیم و کریمی، کیان (1400). تأثیر استرس در یادگیری دانش‌آموزان. نهمین همایش ملی علمی پژوهشی روان‌شناسی و علوم تربیتی، شیروان.
قمری، حسین؛ بصیر، سیدمحمد؛ فرزانه، عسگر و قوی بازو، عفت (1398). اثربخشی ماندالا درمانی در کاهش اضطراب نوجوانان. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه علامه طباطبایی، 10(40)، 112-99.
لادن، فتی؛ موتایی، فرشته؛ مولودی، رضا و ضیایی، کاوه (1389). کفایت روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه کنترل فکر و پرسشنامه افکار اضطرابی در دانشجویان ایرانی. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 1(1)، 104-81.
محمدخانی، شهرام و مظلوم، مریم (1389). رابطه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر با اضطراب صفت. روان‌شناسی معاصر، 23-32.
معافی‌پور، سارا (1399). تدوین بسته رنگ‌آمیزی بیانگر بر پایه الگوی ماندالا و ارزیابی اثربخشی آن بر احساس تنهایی نوجوانان بی‌سرپرست دختر شهر اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی.
معنوی‌پور، داوود (1390). بررسی مشخصه‌های روان‌سنجی آزمون اضطراب امتحان در دانشجویان. اندازه‌گیری تربیتی، 2(5)، 17-1.
نریمانی، محمد؛ ابوالقاسمی، عباس و بخشیان، فرشته (1390). ارزیابی شناختی و راهبردهای کنترل فکر در بیماران مبتلا به PTSD و افراد بهنجار. مطالعات روان‌شناسی بالینی، 1(3)، 20-1.
Abramowitz, J. S., & Schweigwer, A. (2009). Unwanted intrusive and worrisome in adults with attention deficit/ hyperactivity disorder. Psychiatry Research, 168, 230-233.
Angellim, C., Satiadarma, M. P., & Subroto, U. (2020). Mandala drawing for reducing test anxiety in college student. In The 2nd Tarumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities (TICASH 2020) (pp. 451-456). Atlantis Press.
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). Mindful attention awareness scale. Journal of Personality and Social Psychology, 18(23), 3253-3261.
Campenni, C. E., & Hartman, A. (2020). The effects of completing mandalas on mood, anxiety, and state mindfulness. Art Therapy, 37(1), 25-33.
Carlson, L. E., & Brown, K. W. (2005). Validation of the Mindful Attention Awareness Scale in a cancer population. Journal of Psychosomatic Research, 58(1), 29-33.
Carsley, D., & Heath, N. L. (2018). Effectiveness of mindfulness-based coloring for test anxiety in adolescents. School Psychology International, 39(3), 251-272.
Friedman, I. A., & Bendas-Jacob, O. (1997). Measuring perceived test anxiety in adolescents: A self-report scale. Educational and Psychological Measurement, 57(6), 1035-1046.
Green, E. J., Drewes, A. A., & Kominski, J. M. (2013). Use of mandalas in Jungian play therapy with adolescents diagnosed with ADHD. International Journal of Play Therapy, 22(3), 159-172.
Hosseini, M., & Borzabadi Farahani, Z. (2022). Evaluating the effectiveness of mandala coloring on mental health in iran: a systematic review. Journal of Health Sciences & Surveillance System, 10(2), 144-149.
Jakobsson Støre, S., & Jakobsson, N. (2022). The effect of mandala coloring on state anxiety: A systematic review and meta-analysis. Art Therapy, 39(4), 173-181.‏
Kim, T. H., & Li, E. (2018). Mandala art therapy: Intervention for individuals with autism spectrum disorder. Journal Psychology Malaysia, 32(1), 97-113.
Lee, S. L. (2018). Why color mandalas? A study of anxiety-reducing mechanisms. Art Therapy, 35(1), 35-41.
Li, W. H., Chung, J. O., Chui, M. M., & Chan, P. S. (2009). Factorial structure of the Chinese version of the 12‐item General Health Questionnaire in adolescents. Journal of Clinical Nursing, 18(23), 3253-3261.
Lorentzsen, K. (2019). The mandala as response art: A method for centering, containing, and exploring. Capstone thesis Lesley University.
Noonan, S. J. (2022). Reconnecting after isolation: Coping with anxiety, depression, grief, PTSD, and more. JHU Press.
Prince, A. (2023). Science Education Scholars’ Views and Approaches to Qualitative Research. Journal of Educational Technology and Instruction, 2(2), 108-117.
Rodak, J. A. (2017). PTSD's True Color; Examining the effect of a short-term coloring intervention on the stress, anxiety and working memory of veterans with PTSD. UNF Graduate Theses and Dissertations.
Roquet, D. C., Sasand, C., & Potts, D. (2021). Exploring anima: a brain-computer interface for peripheral materialization of mindfulness state during mandala coloring. Taylor and Francis Group, 1-42.
Van Dam, N. T., Earleywine, M., & Borders, A. (2010). Measuring mindfulness? An item response theory analysis of the Mindful Attention Awareness Scale. Personality and Individual Differences, 49(7), 805-810.
Wells, A. & Davies, M. I. (1994). The Thought Control Questionnaire: A measure of individual differences in the control of unwanted thoughts. Behavior Research and Therapy, 23, 174-171.