نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
Assistant Professor of Farhangian University
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رنگآمیزی درمانی به روش طرح های ماندالا بر کنترل فکر و اضطراب یادگیری میباشد. طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول در شهر اهواز که از بین آنها تعداد 35 نفر از دانشآموزانی که در پرسشنامه اضطراب یادگیری (فریدمن و بنداس-جاکوب، 1997) نمره بالاتر از نقطه برش کسب کرده بودند به صورت تصادفی انتخاب و به همین روش در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. در مرحله بعد از هر دو گروه در ابتدا پیشآزمون به عمل آمد و آزمودنیها پرسشنامه کنترل فکر (ولز و دیویس، 1994) را تکمیل نمودند. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش در معرض مداخله (رنگآمیزی ماندالا) قرار گرفتند اما آزمودنیهای گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. پس از پایان مداخلات بار دیگر از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رنگآمیزی ماندالا بر کنترل فکر و کاهش اضطراب یادگیری دانشآموزان اثر معنیدار دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Coloring Therapy Using the Method of Mandala Designs on the Control of Thoughts and Learning Anxiety of Female Students of the First Secondary School in Ahvaz City
نویسنده [English]
- Hassan Jorfi
Assistant Professor of Farhangian University
چکیده [English]
The purpose of this research is to investigate the effectiveness of coloring therapy using the method of mandala designs on thought control and learning anxiety. The research design is experimental and of pre-test-post-test type with experimental and control group. The statistical population of the research includes all female students of the first secondary level in the city of Ahvaz, among them 35 students who scored higher than the cut-off point in the learning anxiety questionnaire (Friedman and Bendas-Jacob, 1997) They were randomly selected and assigned to two experimental and control groups in the same way. In the next stage, both groups were pre-tested and the subjects completed the Thought Control Questionnaire (Wells and Davis, 1994). Then the subjects of the experimental group were exposed to the intervention (mandala coloring), but the subjects of the control group did not receive any intervention. After the end of the interventions, a post-test was done for both groups. The data were analyzed by multivariate covariance analysis and univariate covariance analysis. The results showed that mandala coloring has a significant effect on students' thought control and learning anxiety reduction.
کلیدواژهها [English]
- Coloring Therapy
- Mandala Designs
- Thought Control
- Learning Anxiety