نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

2 گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22055/jacp.2024.46287.1356

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی پایبندی دینی بر‌ اساس سبک‌های هویت با نقش میانجی ابعاد کارکرد خانواده دانشجویان دختر بود.
روش: روش پژوهش‌حاضر، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش، تمامی دانشجویان دانشگاه الزهراء(س) در حال تحصیل سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بودند، که 318 نفر از آنان با روش نمونه‏گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران، انتخاب شدند. برای جمع‏آوری داده‏ها، از پرسش‌نامه‏های پایبندی دینی (جان‏بزرگی، 1388)، سبک هویت (برزونسکی، 1992) و سنجش ابعاد کارکرد خانواده (ثنایی و همکاران، 1396) و برای تجزیه و تحلیل داده‏ها، از نرم‏افزار SPSS نسخه ۲6 و نرم‏افزار AMOS 26 استفاده شد.
یافته‌ها: تأثیر مستقیم سبک‌های هویت اطلاعاتی بر کارکرد خانواده و پایبندی دینی معنادار نبود (05/0<p)، اما تأثیر مستقیم سبک هویت هنجاری بر کارکرد خانواده و تأثیر مستقیم سبک هویت هنجاری بر پایبندی دینی معنادار بود. همچنین، تأثیر مستقیم کارکرد خانواده بر پایبندی دینی نیز معنادار بود و پایبندی دینی از طریق سبک‌های هویت هنجاری، اجتنابی، و تعهد به صورت غیرمستقیم تأثیر داشت (01/0≥P). تحلیل مسیر نیز نقش واسطه‌ای ابعاد کارکرد خانواده در ارتباط بین سبک‌های هویت و پایبندی دینی را تأیید کرد.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که تعامل بین سبک‌های هویت و پایبندی دینی توسط نقش واسطه‌ای از ابعاد کارکرد خانواده تقویت می‌شود، که این نشان‌دهنده تأثیر مهم نقش‌های فرد در خانواده و تعاملات خانوادگی بر تعهدات دینی و پایبندی به دین فرد دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Predicting Religious Adherence Based on Female Students' Identity Styles: The Mediating Role of Family Functioning Dimensions

نویسندگان [English]

  • Maryam Sayad Shirazi 1
  • Naemeh Nouri 2

1 Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Women&amp;amp;#039;s Research Institute, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Department of Educational Administration, Faculty of Education and Psychology, University of Shiraz, Shiraz, Iran.

چکیده [English]

Introduction: The aim of the current research was to predict religious adherence based on identity styles with the mediating role of family functioning dimensions of female students.
Methods: The method of the present research was structural equation correlation. The research community included all the students of Al-Zahra University studying in 2022-2023, of which 318 were selected by simple random sampling method and using Cochran's formula. To collect data, from questionnaires of religious adherence (Jan Bozorgi, 2009), identity style (Brzezonski, 1992) and measurement of dimensions of family functioning (Sanaei et al., 2018) and to analyze the data, SPSS version 26 software and AMOS 26 software were used.
Results: The direct effect of informational identity styles on family function and religious adherence was not significant (p<0.05), but the direct effect of normative identity style on family function and the direct effect of normative identity style on religious adherence was significant. Also, the direct effect of family functioning on religious adherence was also significant, and religious adherence had an indirect effect through normative, avoidant, and commitment identity styles (P≥0.01). Path analysis also confirmed the mediating role of family functioning dimensions in the relationship between identity styles and religious adherence.
Conclusion: This study showed that the interaction between identity styles and religious adherence is strengthened by the mediating role of the dimensions of family functioning, which indicates the important influence of individual roles in the family and family interactions on religious commitments and adherence to one's religion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family ‌Functioning
  • ‌ Identity ‌Style
  • Religious Commitment
  • Students