نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 روانشناسی تربیتی؛ دانشکده علوم تربیتی؛ دانشگاه شیراز؛ شیراز؛ ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندهای دور و نزدیک شناختی هیجانی فرسودگی تحصیلی در قالب یک مدل علی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان مدارس شاهد و ایثارگر شهر شیراز در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل ‌دادند که از این میان تعداد 278 نفر (124 دختر و 154 پسر) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس ذهن‌آگاهی براون و ریان (2003)، درگیری شناختی سالملا-آرو و آپادایا (2012) و فرسودگی تحصیلی سالملا-آرو و همکاران (2009) استفاده شد. برای بررسی روایی مقیاس‌ها از تحلیل عامل تأییدی و برای پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که نتایج حاکی از مطلوب بودن روایی و پایایی بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، ذهن‌آگاهی تأثیر معنادار بر درگیری شناختی دارد. درگیری شناختی نیز دارای تأثیر معنادار بر فرسودگی تحصیلی بود. درگیری شناختی همچنین توانست نقش واسطه‌گری در بین ذهن‌آگاهی و فرسودگی تحصیلی داشته باشد. نتیجه‌گیری: به‌طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که ذهن‌آگاهی و درگیری شناختی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی پیشایندهای فرسودگی تحصیلی هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the causal model of mindfulness, cognitive conflict and academic burnout

نویسندگان [English]

  • Mohsen Alizadeh 1
  • Meraj Derakhshan 2

1 Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahwaz, Iran.

2 Educational Psychology; Faculty of Educational Sciences; Shiraz University, Shiraz, Iran