نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22055/jacp.2022.41385.1244

چکیده

این پژوهش بررسی پیشایندهای اجتماعی و فردی سلامت روان در قالب یک مدل علی بود. پژوهش از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 295 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز بودند که از راه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، پرسش‌نامه جهت‌گیری ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی (1994)، مقیاس سبک‌های هویت برزونسکی (1997) و مقیاس سلامت روان گلدبرگ (1972) بودند. برای بررسی روایی مقیاس‌ها از روش تحلیل عامل و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید که نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول مقیاس‌ها بود. به منظور بررسی مدل پژوهش از تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار ایموس استفاده شد. نشان داد جهت‌گیری گفت‌وشنود به‌صورت مستقیم با سبک هویت اطلاعاتی، هویت هنجاری، تعهد هویت و سلامت روان ارتباط مثبت و معناداری دارد و از طریق هویت اطلاعاتی، هویت هنجاری و تعهد هویت نیز ارتباط غیرمستقیم با سلامت روان دارد. همچنین جهت‌گیری همنوایی به‌صورت مستقیم با سبک هویت اجتنابی، تعهد هویت و سلامت روان ارتباط معناداری دارد و از طریق هویت هنجاری و تعهد هویت نیز ارتباط غیرمستقیم با سلامت روان دارد. به‌طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که جهت‌گیری‌های ارتباطی خانواده و سبک‌های هویت دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی سلامت روان می‌باشند

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Family Communication Orientation and Mental Health: The Mediating Role of Identity Styles

نویسندگان [English]

  • Mohsen Alizadeh 1
  • Mraj Derakhshan 2
  • Mohsen Alizadeh 1

1 MA of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahwaz, Iran.

2 PhD of Educational Psychology, Shiraz University, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Iran

چکیده [English]

This research aimed to investigate the social and individual antecedents of mental health in the causal model. The research method was correlational and path analysis. The research participants were 295 female and male students of Shiraz University who were selected through multi-stage cluster sampling. The tools used in the research were Fitzpatrick and Ritchie's Family Communication Orientation Questionnaire (1994), Berzonsky's Identity Styles Scale (1997), and Goldberg's Mental Health Scale (1972). The factor analysis was used to check the validity of the scales, and Cronbach's alpha was used to measure their reliability. The results indicated the acceptable validity and reliability of the instruments. To check the research model, path analysis was used using Amos software. The findings showed that communication orientation has a positive and significant relationship with informational identity style, normative identity, identity commitment, and mental health through informational identity, normative identity, and identity commitment and an indirect relationship with mental health. Also, conformity orientation has a direct and significant relationship with avoidant identity style, identity commitment, and mental health, and normative identity and identity commitment have an indirect relationship with mental health. Conclusion: In general, it can be concluded that family communication orientations and identity styles are two main factors for examining mental health.

کلیدواژه‌ها [English]

  • family communication orientation
  • identity styles
  • mental health
احیاکننده، منیژه و شیخ‌الاسلامی، راضیه. (1393). نقش سبک‌های هویت و معنای زندگی در بهداشت روانی دانشجویان دختر. روان‌شناسی کاربردی، 3(31)، 137-117.
آقاجانی حسین‌آبادی، محمدحسن. (1381). هنجاریابی مقدماتی پرسش‌نامه سبک هویـت بـرای دانشـجویان (مقطـع کارشناسـی) دانشـگاه‌های تهران. پایـان‌نامـه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
پیری، لیلا و شهرآرای، مهرناز. (1384). بررسی رابطه میان سبک‌های هویت، ابزار وجود و سبک‌های مقابله. مطالعات روان‌شناختی، 1(2و3)، 54-39.
ترابی، زهرا. (1388). بررسی رابطه سبک‌های دل‌بستگی و سبک‌های هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی شهر قزوین. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین.
حقیقتیان، منصور، حقیقت، فرشته، قریشی، سیدرسول و محسنی‌پور، پروانه. (1390). تأثیر روابط خانوادگی بر بهداشت روانی فرزندان در شهر اصفهان. تحقیقات نظام سلامت، 7(3)، 263-253.
زمانی، صدیقه، هادیان، علی و گرجی، یوسف. (1399). پیش‌بینی سلامت روان براساس سبک‌های هویت، روابط ‌والد کودک و نگرش مذهبی نوجوانان دختر. خانواده درمانی کاربردی، 1(2)، 47-23.
عابدی فیروز‌جایی، سمیرا و درکاهیان، فاطمه. (1394). پیش‌بینی سلامت روان براساس الگوهای ارتباطی خانواده. دومین کنفرانس بین‌‌المللی روان‌شناسی، علوم‌تربیتی و سبک زندگی، مشهد.
علیزاده، محسن. (1395). بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان کلاس نهم متوسطه اول شهرستان بهبهان با نقش میانجی‌‌گری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز.
کورش‌نیا، مریم. (1385). بررسی تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده بر میزان سازگاری روانی فرزندان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیراز، شیراز.
میرز، لارونس اس، گامست، گلن و گارینو، ا.جی. (1391). پژوهش چندمتغیری کاربردی (طرح و تفسیر)، ترجمه حمیدرضا حسین‌آبادی؛ حسن پاشا شریفی؛ ولی‌اله فرزاد؛ سیمین دخت رضاخانی؛ بلال ایزانلو و مجتبی حبیبی. ناشر: رشد.
نصیرپور، نجمه. (1397). بررسی رابطه بین سبک‌های هویت و سلامت روانی دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی شهرستان ابرکوه،. اولین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش‌دبستانی.
یعقوبی، محمود و مجتبایی، مینا. (1395). پیش‌بینی سلامت روانی بر‌اساس هوش معنوی و الگوهای ارتباطی خانواده در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، 25(92)، 88-79.
Alam, M. (2017). Study of Impact of Family on the Adjustment of Adolescents. International Journal of Indian Psychology4(4), 191-200.
Berzonsky, M. D. (1992). Identity style and coping strategies.‌ Journal Of Personality,‌ 60(4), 771-788.
Berzonsky, M. D. (2003). Identity style and well-being: Does commitment matter? Identity3(2), 131-142.
Berzonsky, M. D. (2004). Identity processing style, self-construction, and personal epistemic assumptions: A social-cognitive perspective. European journal of developmental psychology1(4), 303-315.
Berzonsky, M. D. (2008). Identity formation: The role of identity processing style and cognitive processes. Personality and Individual Differences44(3), 645-655.
Berzonsky, M. D., & Kinney, A. (2019). Identity processing style and depression: The mediational role of experiential avoidance and self-regulation. Identity19(2), 83-97.
Berzonsky, M. D., & Kuk, L. S. (2005). Identity style, psychosocial maturity, and academic performance. Personality and Individual Differences39(1), 235-247.
Berzonsky, M. D., Cieciuch, J., Duriez, B., & Soenens, B. (2011). The how and what of identity formation: Associations between identity styles and value orientations. Personality and Individual Differences50(2), 295-299.
Berzonsky, M. D., Macek, P., & Nurmi, J. E. (2003). Interrelationships among identity process, content, and structure: A cross-cultural investigation. Journal of Adolescent Research18(2), 112-130.
Berzonsky, M. D., Soenens, B., Luyckx, K., Smits, I., Papini, D. R., & Goossens, L. (2013). Development and validation of the revised Identity Style Inventory (ISI-5): factor structure, reliability, and validity. Psychological Assessment25(3), 893.
Daniels, L. M., & Stupnisky, R. H. (2012). Not that different in theory: Discussing the control-value theory of emotions in online learning environments. The Internet and Higher Education15(3), 222-226.
Deb, S., McGirr, K., Bhattacharya, B., & Sun, J. (2015). Role of home environment, parental care, parent's personality and their relationship to adolescent mental healt. Psychology and Psychotherapy, 5, 6, 2-8.
Doolittle, B. R., & Farrell, M. (2004). The association between spirituality and depression in an urban clinic. Primary care companion to the Journal of Clinical Psychiatry6(3). 114-118.
Fitzpatrick, M. A., & Ritchie, L. D. (1994). Communication schemata within the family: Multiple perspectives on family interaction. Human Communication Research20(3), 275-301.
Goldberg D, Williams P. (1988). A user’s guide to the General Health Questionnaire. Nfer Nelson.
Goldberg D. (1972). The Detection of Psychiatric Illness by Questionnaire. Maudsley Monograph Oxford.
James, S. L., Abate, D., Abate, K. H., Abay, S. M., Abbafati, C., Abbasi, N., ... & Briggs, A. M. (2018). Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 354 diseases and injuries for 195 countries and territories, 1990–2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. The Lancet392(10159), 1789-1858.
Kessler, R. C., Angermeyer, M., Anthony, J. C., De Graaf, R. O. N., Demyttenaere, K., Gasquet, I., ... & Üstün, T. B. (2007). Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of mental disorders in the World Health Organization's World Mental Health Survey Initiative. World Psychiatry6(3), 168.
Koerner, A. F, Fitzpatrick MA. (2002a). Understanding family communication patterns and family functioning: The roles of conversation orientation and conformity orientation. Communication Year Book, 28, 36-68.
Koerner, A. F. & Fitzpatrick M.A. (1997). Family type and conflict: The impact of conversation orientation and conformity orientation on conflict in the family, Communication Studies, 48, 59-78.
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2002). Toward a theory of family communication. Communication Theory12(1), 70-91.
Koerner, A. F., & Maki, L. (2004, July). Family communication patterns and social support in families of origin and adult children’s subsequent intimate relationships. In International Association for Relationship Research Conference (pp. 22-5).
Mental health [Internet]. (2019). who.
Moore, J. T. (2017). Multicultural and idiosyncratic considerations for measuring the relationship between religious and secular forms of spirituality with positive global mental health. Psychology of Religion and Spirituality9(1), 21.
Oyebode, F. (2015). Normality and mental health. In J. D. Wright (Ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (second Edition) (pp. 1-4). Oxford: Elsevier.
Senejko, A.; Los, Z. (2015). The characteristics of the Polish adaptation of Michael Berzonsky and co-authors’ Identity Style Inventory (ISI-5). Psychol. Rozw. 20, 91–104.
Sharma, S. (2015). A study to find the effect of family climate on emotional and social adjustment of school students. International Journal of Applied Research1(8), 221-224.
Yang, C. C., Holden, S. M., & Carter, M. D. (2018). Social media social comparison of ability (but not opinion) predicts lower identity clarity: Identity processing style as a mediator. Journal of Youth and Adolescence47(10), 2114-2128.