نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
روانشناس، آموزش و پرورش
چکیده
اضطراب معمولترین پاسخ به محرک تنشزاست که منبع اصلی آن مشخص نیست و بهعنوان یک تجربه آزاردهنده درونی در پاسخ به تهدیدهای بیرونی و درونی تعریف شده است و اجتناب یک مکانیسم علت شناختی در ادامه روند جریان اضطراب است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر کاهش اجتناب شناختی و اضطراب در دانشآموزان دختر دورهی متوسطه شهر همدان در یک طرح نیمهآزمایشی با گروه کنترل و همراه با پیشآزمون و پسآزمون صورت گرفت. بیست و چهار دانشآموز دختر دورهی متوسطه بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه دوازده نفری قرار گرفتند. شرکتکنندگان گروه آزمایش هفتهای یکبار تحت شش جلسهی آموزش مهارت حل مسأله نَود دقیقهای قرار گرفتند ولی گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. ابزراهای ارزیابی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند آزمون اضطراب بک و باورهای غیرمنطقی جونز بودند. یافتههای بهدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت حل مسأله میتواند بر کاهش اجتناب شناختی و اضطراب افراد مؤثر باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of problem solving skills training on reducing cognitive avoidance and anxiety in female high school students in Hamadan
نویسنده [English]
- Marzieh Orvati Aziz
Psychologist, Ministry of Education
چکیده [English]
Anxiety is the most common response to a stressful stimulus, the source of which is unknown, and it is defined as an internal disturbing experience in response to external and internal threats, and avoidance is an etiological mechanism in continuing the flow of anxiety. The purpose of this study was to investigate the effect of problem-solving skills training on reducing cognitive avoidance and anxiety in female high school students in Hamedan. The research method was quasi-experimental with a pretest-post-test and control group design. The statistical population of the study consisted of all students with high anxiety, of whom 24 were selected through the convenience sampling method and randomly assigned into experimental (n =12) and control (n=12) groups. The experimental group individually received problem-solving skills training for 6 sessions of 90 minutes, once a week; the control group was on the waiting list. Data were collected using the Beck Anxiety Inventory and Irrational Believes Questionnaire in two pre-test and post-test stages. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The results of the research showed that problem-solving skill training can be effective in reducing cognitive avoidance and anxiety.
کلیدواژهها [English]
- Problem solving skills
- Cognitive avoidance
- Anxiety