Document Type : Original Article

Authors

1 MA of Science in Positive Psychology, Department of Psychology, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

Abstract

This study aimed to investigate the relationship between obsessive disorder and social anxiety with guilt feeling in second-grade high school female students in Gorgan. This research is a descriptive-correlational study. The statistical population consisted of all second-grade high school girls in Gorgan, and based on the Kerjesian and Morgan's table, 364 students were selected by random cluster sampling method. To collect data, the Obsessive Beliefs Questionnaire, the Social Phobia Questionnaire, and the Eysenck Guil feeling Questionnaire were used. The results of this study showed that the correlation between obsessive beliefs and social anxiety with guilt among second-grade high school girls in Gorgan was statistically significant. Based on the results, obsessive beliefs and social anxiety have effects on guilt feeling while obsessive beliefs have higher prediction power than social anxiety.

Keywords

بوریسنکو، جون. (1991). درس عشق. ترجمه، توران دخت تمدن (1385). تهران: نشر البرز.
حسن‌‌زاده، رمضان. (۱۳۹۲). روش تحقیق کاربردی. تهران: نشر روان.
حسن‌زاده، رمضان، فرزان، سمیرا و خادملو، عزیز. (1392). نظریه‌ها و کاربرد آزمو‌ن‌های روان‌شناختی و شخصیت. تهران: نشر ارسباران.
دی سیلوا، پادمال و راچمن، استنلی. (1992). آشنایی با وسواس و شیوه‌های رهایی از آن. ترجمه، علی صاحبی و فریده محمدی. (1392). تهران: نشر سایه سخن.
دیویسون، جرالد سی، نیل، جان ام، کرینگ، ان. ام و جانسون، شری ال. (2004). آسیب‌شناسی روانی بر‌اساس DSM5. ترجمه، مهدی دهستانی (1394). تهران: نشر روان.
سادوک، بنیامین، سادوک، ویرجینیا و روئیز، پدرو. (2015). خلاصه روان‌پزشکی. ترجمه، فرزین رضاعی (1394). تهران: نشر ارجمند.
سلیگمن، مارتین ای. پی و روزنهان، دیوید ال. (2000). آسیب‌شناسی روانی. ترجمه، یحیی سیدمحمدی (1390). تهران: ارسباران.
شمس، گیتی و صادقی، مجید. (1385). تازه‌های حوزه‌ شناخت در اختلال‌ وسواس فکری-عملی. تازه‌های علوم شناختی. 8(۴)، 85-71.
فهیمی، صمد، علیلو، مجید، رحیم خانلی، معصومه، فخاری، علی و پورشریفی، حمید. (1392). عدم تحمل بلاتکلیفی به‌عنوان ویژگی مستعدکنندة اختلالات اضطراب منتشر، وسواسی-‌اجباری و وحشت‌زدگی. تحقیقات علوم رفتاری، 11(4)، 32-37.
گلابی شهرضا، منیره، اکرمی، ناهید و عریضی، حمیدرضا. (۱۳۹۵). بررسی نقش مؤلفه‌های احساس گناه در پیش‌بینی اختلال وسواس فکری و عملی در زنان شهر اصفهان. چهارمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روان‌شناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مؤسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
الماسی، نسرین. (1395). پیش‌بینی وسواس کودکان بر‌اساس احساس گناه و وسواسی بودن مادر. کنفرانس ملی دانش و فناوری روان‌شناسی، علوم تربیتی و جامع روان‌شناسی ایران.
موکی یلی، روژه. (۱971). عقده‌های روانی. ترجمه، محمدرضا شجاع رضوی (1371). مشهد: نشر آستان قدس رضوی.
هالجین، ریچارد و ویتبورن، سوزان کراس. (۱998). آسیب‌شناسی روانی، دیدگاه‌های بالینی دربارة اختلالات روانی. ترجمه، یحیی سیدمحمدی (1393). تهران: نشر روان.
 
Belloch, A., Morillo, C., Luciano, J. V., Garcia-Soriano, G., Cabedo, E., & Carri, A. (2010). Dysfunctional belief domains related to obsessive-compulsive disorder: A further examination of their dimensionality and specificity. Spanish Journal of Psychology, 13(1), 376-388.
Heimberg, R. G., Brozovich, F. A., & Rapee, R. M. (2010). A cognitive behavioral model of social anxiety disorder: Update and extension. Amsterdam; Boston: Elsevier.
Heinrichs, N., & Hofmann, S. G. (2001). Information processing in social phobia: A critical review. Clinical Psychology Review, 21(5), 751-770.
Heinrichs, N., Rapee, R. M., Alden, L. A., Bögels, S., Hofmann, S. G., … & Sakano, Y. (2010), Cultural differences in perceived social norms and social anxiety. Behaviour Research and Therapy, 44(8), 1187-1197.
McEvoy, P. M., & Mahoney, A. E. J. (2012). To be sure, to be sure: Intolerance of uncertainty mediates symptoms of various anxiety disorders and depression. Behavior Therapy, 43(3), 533-545.
Mirzayi, G. M., Asgharnezhad, A. A., Fathalilavasani, F. & AhadianFard, P. (2014). Comparison of emotional schemas and study of the relationship between anxiety, worry and emotional schema in patients with obsessive–compulsive disorder, social anxiety disorder and in normal group. Journal of Research in Psychogical Health, 8(3), 21-30.
Pinto-Gouveia, J., Castilho, P., Galhardo, A., & Cunha, M. (2006) Early Maladaptive Schemas and Social Phobia. Cognitive Therapy and Research, 30(1), 571-584.
Rachman, S. (1993). Obsessions, responsibility and guilt. Behaviour Research and Therapy, 31(2), 149-154.
Salkovskis, P. M. (1989). Cognitive-behavioral factors and the persistence of intrusive thoughts in obsessional problems. Behavior Research and Therapy, 27(6), 677–682.
Tangney, J. P., & Dearing, R. l. (2002). Shame and guilt. New York: The Guilford press.
Turner, S. M., Beidel, D. C., & Townsley, S. M. (1990). Social phobia: Relationship to shyness. Behavior Research and Therapy, 9(7), 497-505.
Wong, Y., & Tsai. J. (2007). Cultural models of shame and guilt. Archives of General Psychology, 49(7),