ابوالقاسمی، عباس؛ رضایی جمالویی، حسن؛ نریمانی، محمد؛ و زاهدبابلان، عادل. (1390). مقایسهی شایستگیاجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(1)، 23-6.
پرندین، شیما. (1385). هنجاریابی پرسشنامه خودتوانمندسازی اجتماعی فلنر. فصلنامه تعلیم و تربیت،2(4)، 90-76.
رنجبر، سمیه. (1397). هوشاجتماعی، خودکارآمدیاجتماعی و خودتمایزیافتگی در دانشآموزان تیزهوش و عادی. پایاننامهی کارشناسیارشد علومتربیتی، دانشکدهی علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت.
سیف، دیبا؛ بشاش، لعیا؛ و لطیفیان، مرتضی. (1383). تأثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزشی استعدادهای درخشان و مدارس عادی. مجله روانشناسی، 8(1)، 97-86.
سیمرود کلیکمن، مارگارت. (2015). کفایتاجتماعی کودکان و نوجوانان. ترجمه سعید رضایی (1393). تهران: انتشارات آوای نور.
شاهسواری، پریسا و اسماعیلی، مریم. (1396). تأثیر مداخلهی شکوفایی سلیگمن بر شایستگیاجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مبتلا به اختلال اضطراباجتماعی. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18(4)، 51-44.
علامه، عاطفه؛ شهنیییلاق، شهناز؛ حاجییخچالی، علیرضا؛ و مهرابیزادههنرمند، مهناز. (1397). تأثیر آموزش مهارت های مطلوب اجتماعی مبتنی بر برنامه گروهبندی مهارت بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان پسر پرخاشگر.
نشریهی راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11)، 65-45.
لیوارجانی، شعله؛ گلمحمدنژاد، غلامرضا و قاسم شهانقی، معصومه. (1388). بررسی رابطهی هوشهیجانی و مهارتهایاجتماعی دانشآموزان دختر دورهی دبیرستانی تیزهوش و عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 89-88. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 2(5)، 210-185.
محتشمی، طیبه؛ علیاکبری دهکردی، مهناز؛ چیمه، نرگس؛ علیپور، احمد؛ و افقی، هاله. (1391). اثر آموزش روشدرمانی پاسخ محور بر عملکرد خانواده در مادران کودکان مبتلا به اتیسم. خانواده پژوهی، 8(3)، 289-273.
محمدزاده، مریم. (1393). مقایسهی دانشآموزان دختر متوسطهی دورهی اول مدارس هوشمند و عادی از لحاظ ادراک کنترل، ادراک شایستگی و عملکرد تحصیلی شهر بندر امامخمینی (ره). پایاننامهی کارشناسیارشد روانشناسیتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز.
Dodge, K. A., Pettit, G. S., McClaskey, C. L., Brown, M. M., & Gottman, J. M. (1986). Social competence in children. Monographs of the Society for Research in Child Development, 51, 1-85.
Felner, R. D., Lease, A. M., & Phillips, R. S. C. (1990). Social competence and the language of adequacy as a subject matter for psychology: a quadripartite tri-level framework. In T. P. Gullotta, G. R. Adams, & R. Montemayor (Eds.), The development of social competence in adolescence (pp. 245-264). Beverly Hills, CA: Sage.
Garnefski, N., Boon, S., & Kraaij, V. (2003). Relationships between cognitive strategies of adolescents and depressive symptomatology across different types of life event. Journal of Youth and Adolescence, 32(6), 401-408.
Gavrilova, Y., Donohue, B., Galante, M., & Gavrilova, E. (2019). A controlled examination of motivational strategies: Is it better to motivate by reviewing positive consequences for goal achievement or negative consequences of not accomplishing goals?. Motivation Science, 5(3), 235-256.
Heinz, J. B. (2012). Social skills & learning disabilities, current issues and recommendations of the national conference. Parkton, MD: York Press.
Johnson, J., Im‐Bolter, N., & Pascual‐Leone, J. (2003). Development of mental attention in gifted and mainstream children: The role of mental capacity, inhibition, and speed of processing. Child Development, 74(6), 1594-1614.
Lianos, P. G. (2015). Parenting and social competence in school: The role of preadolescents' personality traits. Journal of Adolescence, 41, 109-120.
Malti, T., & Perren, S. (2011). Social competence. Encyclopedia of Adolescence, 2, 332-340.
Wilson, D. B., Gottfredson, D. C., & Najaka, S. S. (2001). School-based prevention of problem behaviors: A meta-analysis. Journal of Quantitative Criminology, 17(3), 247-272.