نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردکان، اردکان، ایران.
2 استاد گروه علوم تربیتی، واحد اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی، اردکان، ایران (نویسنده مسئول).
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای مهارتهای شناختی، رفتـاری، کفایـت هیجـانی و آمایههای انگیزشی در دانشآموزان تیزهوش و عادی در یک طرح علّی- مقایسهای انجام گرفت. جامعهی این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دورهی اوّل متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند. 200 نفر دانشآموز عادی و 200 نفر دانشآموز تیزهوش به روش نمونهگیری خوشهای از میان مدارس عادی و تیزهوشان دورهی اول متوسطه شهر اصفهان انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامهی شایستگیاجتماعی فلنر و همکاران پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آماری t مستقل تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین نمرات میانگین مهارتهای شناختی، رفتـاری، کفایـت هیجـانی و آمایه های انگیزشی در دانشآموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. بر طبق یافتهها میتوان از این نتایج برای آموزش مهارتهای شناختی، رفتـاری، کفایـت هیجـانی و آمایههای انگیزشی در دانشآموزان عادی استفاده کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparison of cognitive, behavioral, emotional adequacy and motivational skills in gifted and normal students
نویسندگان [English]
- Azadeh Fathimard 1
- Ali Mohammad Okhovat 2
1 Masters of School Counseling, Faculty of Educational Sciences, Islamic Azad University, Ardakan Branch, Ardakan, Iran
2 Professor, Department Educational Sciences, Ardakan Branch, Islamic Azad University, Ardakan, Iran
چکیده [English]
The present study was conducted aimed to compare cognitive, behavioral skills, emotional adequacy and motivational motivations in gifted and normal students in the causal-comparative study. The statistical of this study consisted of all first round high school in Isfahan in the academic year 2019-2020. 200 normal students and 200 gifted students were selected using clustering sampling method from normal and gifted and normal high schools in Isfahan city. The Participants answered to the Social Competency Questionnaire of Felner et al., Data were analyzed using independent t-test. Findings showed that there is a significant difference between the mean scores of cognitive skills, behavioral skills, emotional adequacy and motivational motivations in gifted and normal students. According to the findings, these results can be used to teach cognitive, behavioral, emotional adequacy and motivational and expectation skills in normal students.
کلیدواژهها [English]
- cognitive skills
- behavioral skills
- emotional adequacy
- motivational sets