نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران (نویسنده مسئول)
2 کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده
در سالهای اخیر با ظهور رویکرد جدیدی به نام «روانشناسی مثبت» تأکید بر شایسته سازی و تعریف مفاهیمی است که به تأمین سلامتی و شادکامی افراد و بهرهمندی آنها از یک زندگی سالم کمک میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و روان درمانی مثبتگرا بر سرمایههای روان شناختی دانشجویان دختر با اجرای گروهی بوده است. در این پژوهش از طرح نیمه تجربی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. 30 دانشجو با روش نمونهگیری داوطلبانه از میان این دانشجویان انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در هشت جلسهی دو ساعته، هفتهای یک جلسه به صورت گروهی با روش درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی و روان درمانی مثبتگرا آموزش دیدند. شرکت کنندگان پرسشنامهی سرمایههای روانشناختی لوتانز را دو نوبت پیشآزمون و پس تکمیل نمودند. یافتهها نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، و روان درمانی مثبتگرا، سرمایههای روانشناختی افزایش داده است. با توجه به مؤثر بودن این دو روش درمانی استفاده از آنها توصیه میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The comparative study of the effectiveness of mindfulness and Positive Psychotherapy, Psychological capital Azad universiry of Gorgan.
نویسندگان [English]
- mojtaba aghili 1
- sabah mohseni 2
1 Corresponding Author: Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Iran (dr_aghili1398@yahoo.com)
2 MA of Psychology, Department of Psychology, Payame Noor University, Iran
چکیده [English]
In recent years, with the advent of a new approach called "positive psychology", the emphasis is on competency and the definition of concepts that help ensure the health and happiness of people and their enjoyment of a healthy life. The aim of this study was to compare and compare cognitive therapy based on mindfulness and positive psychotherapy on the psychological capital of female students with group performance. In this study, quasi-experimental pre-test and post-test methods with control group were used. Thirty students were selected from these students by voluntary sampling method and were divided into experimental and control groups. The experimental group was trained in eight sessions of two hours, one session per week as a group with cognitive therapy based on mindfulness and positive psychotherapy. Finally, considering the drop in participants, the number of subjects was reduced to 10. Subjects in both groups completed the Lutans Psychological Capital Questionnaire twice before the test and after participating in group sessions. Findings showed that mindfulness-based cognitive therapy, and positive psychotherapy, increase psychological capital and its components (hope, self-efficacy, optimism and resilience). Due to the effectiveness of these two treatments, their use is recommended.
کلیدواژهها [English]
- Mindfulness based cognitive therapy
- positive psychotherapy
- psychological capitals