نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی‌، اردبیل، ایران

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 کارشناس ارشد روان‌شناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی‌، تبریز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی (مهارت خودآگاهی و مهارت مدیریت فشار روانی) بر بهبود کیفیّت زندگی، کاهش فشار روانی ادراک‌شده و افزایش سلامت روان در زنان سرپرست خانوار شهرستان آذرشهر انجام گرفته است. 30 زن سرپرست خانوار به‌صورت داوطلب انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه اختصاص یافتند. شرکت‌کننده‌ها به آزمون کیفیّت زندگی ویر و شربورن، مقیاس فشار روانی ادراک‌شده کوهن و پرسش‌نامه‌ی سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر پاسخ دادند. داده‌ها به روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی در بهبود کیفیّت زندگی، کاهش فشار روانی ادراک‌شده و ارتقای سلامت زنان مؤثر است. لذا، پیشنهاد می‌شود آموزش مهارت‌های خودآگاهی و مدیریت فشار روانی در برنامه‌ی آموزشی، سازمان بهزیستی و کمیته‌ی امداد خمینی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Study of the effectiveness of life skills training on improving quality of life, perceived stress and promotion of health indicators in female-headed households

نویسندگان [English]

  • Jalil Nourian Aghdam 1
  • Sajjad Almardani Some’eh 2
  • Adeleh Ashrafi 3

1 M.A. in Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran

2 M.A. in Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

3 M.A. in Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was the study of the effectiveness of life skills training (self-consciousness skills and stress management skills) on improving quality of life, perceived stress and promotion of health indicators in female-headed households of Azarshahr city. 30 female of porticipant was voruntarly selected and assigned randomly to experimental and control groups. Participants responded to Life Quality Tstes Cohen’s perceived stress Scale and General Health Questionnaire. Data were analyzed using covariance analysis statistical method. The results showed that Life skills training program is effective in improve of mentel health quality of life skills, perceived stress and health indicators. Therefore, it is suggested that the training of self-awareness and stress management skills, be included in the training program, the Welfare Organization and the Khomeini Relief Committee.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Consciousness skills
  • stress management skills
  • quality of life
  • perceived stress
  • household females
منابع
فارسی
بحرینیان، سید‌علی و نورعلی، احمد. (1383). بررسی وضعیت سلامت کارورزان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله پژوهش در پزشکی‌، 28(1)، 70-65.
سلطانیان، علی؛ بحرینی، فرهاد؛ نمازی، سودابه؛ امیری، محمد؛ قائدی، حسین و کهن، غلامرضا. (1383). بررسی وضعیت سلامت روانی دانش‌آموزان دوره متوسطه استان بوشهر و عوامل مؤثر
بر آن در سال تحصیلی 83-1382. مجله‌ی طب جنوب، 7(2)، 182-173.
عامری صفی‌آبادی، نادر. (1385). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر افزایش سلامت روانی زنان خانه‌دارشهر اصفهان. پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه الزهراء(ع)، تهران.
کلینکه، ال. کریس. (1998). مهـارت‌هـای زنـدگی. ترجمـه‌ی شـهرام محمـدخانی. (1382). تهـران: انتشارات سپند هنر.
گاطع‌زاده، عبدالامیر. (1390). تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان دانشجویان دختر. فصلنامه‌ی زن و فرهنگ، 3(9)، 119-111.
میکائیلی منیع، فرزانه؛ احمدی خوئی، شاهپور و زارع، حسین. (1390). بررسی مقایسه‌ای اثربخشی آموزش سه مهارت زندگی بر سلامت عمومی دانشجویان سال اّول. مجله­ی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 21(85)، 137-127.
نقوی، محمدرضا. (1380). بررسی روائی و اعتبار پرسش‌نامه­ی سلامت عمومی (G.H.Q). مجله­ی روان‌شناسی، 5(4)، 110-101.
 
لاتین
Aghajanian, A., & Thompson, V. (2013). Female headed households in Iran (1976-2006). Marriage & Family Review, 49(2), 115-134.
Albertyn, R. M., Kapp. C. A., & Groenewald, C. J. (2001). Patterns of empowerment in individuals through the course of a life skills program in. Journal of Studies in the Education of Adults, 33(2), 21-180.
Asghari, A., & Faghehi, S. (2003). Validation of the SF-36 Health Survey Questionnaire in two Iranian samples. Daneshvar Raftar, 1(1), 1-10.
Bogels, S. M., Rijsemus, W., & De Jong, P. J. (2002). Self-focused attention and social anxiety: The effects of experimentally heightened self-awareness on fear, blushing, cognitions, and social skills. Cognitive Therapy and Research, 26(4), 461-472.
Botvin, G. J., & Griffin, K. W. (2004). Life skills training: Empirical findings and future directions. Journal of Primary Prevention, 25(2), 211-232.
Boyd, B. L., Herring, D. R., & Briers, G. E. (1992). Developing life skills in youth. Retrieved from http://www.joe.org/joe/1992winter/a4.html.
Chen, J. A., Gilmore, A. K., Wilson, N. L., Smith, R. E., Quinn, K., Peterson, A. P., Fearey, E., & Shoda, Y. (2017). Enhancing Stress management coping skills using induced affect and collaborative daily assessment. Cognitive and Behavioral Practice, 24(2), 226-244.
Cillessen L., Van de Ven, M., & Karremans, J. C. (2017). The role of trait mindfulness in quality of life and asthma control among adolescents with asthma. Journal of Psychosomatic Research, 99, 143-148.
Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal Health Social Behavior, 24(4), 385-396.
Cox, J., Loughran, M. J., Adams, E. M., & Navarro, R. L. (2012). Life satisfaction and health related quality of life among low-income medical patients: The mediating influence of self-esteem. Psychology, Health & Medicine, 17(6), 652-658.
Faramarzi, S., Homaei, R., & Izadi, R. (2011). Efficiency of cognitive behavioral group training of life skills on mental health of women with handicapped spouses. Social Welfare, 11(40), 217-235.
Fridenberg, E. (2004). Coping competencies: What to teach and when. Theory into practice, 43(1), 437-442.
Goldberg, D. P., & Hiller, V. F. (1979). A Scaled version of General Health Questionnaire. Physical Medicine, 9(1), 139-145.
Grey, M. (2011). Coping skills training for youth on intensive treatment has long-lasting effects on control and quality life. Diabetes Spectrum, 24(2), 70-75.
Hernandez, R. I., Aranda, B. E., & Ramirez, M. T. G. (2009). Depression and quality of life for women in single-parent and nuclear families. The Spanish journal of Psychology, 12(1), 171-183.
Kadish, T. E., Glaser, B. A., Calhoun, G. B., & Ginter. E. J. (2001). Identitying the developmental strengths of juvenile offenders: Asserssing four life skills. Journal of Addictions & Offender Counseling, 21(2), 11-85.
Karlsen, B., Idsoe, T., Dirdal, I., & Hanestad, B. R. (2004). Effects of a group-based counseling program on diabetes related stress, coping, psychological well-being and metabolic control in adults with type 1 or type 2 diabetes. Patient Educational Counseling, 53(3), 299-308.
Lazarrus, F. R. (1996). Stress management for the individual teacher. Iancater: Farme Work Press.
Rice, K. G., & Lapsley, D. K. (2001). Perfectionism, coping, and emotional adjustment. Journal of College Student Development, 42(2), 157-168.
Rochat, P. (2003). Five levels of self-awareness as the unfold early in life. Consciousness and Cognition, 12(4), 717-731.
Stern, M., Mazzeo, S. E., Gerke, C. K., Porter, J. S., Bean, M. K., & Laver, J. H.
(2007). Gender, ethnicity, psychosocial factors, and quality of life among severely overweight, treatment-seeking adolescents. Journal of Pediatric Psychology, 32(1), 90-94.
Sung, R. (2009). Effectiveness of a stress management program in hardiness and health status. Journal of Behavioral Medicine, 6, 12-24.
Taylor, S. E. (1983). Adjustment to threatening events: A theory of cognitive adaptation. American Psycologist, 38(11), 1161-1173.
Ware, J. E., & Sherbourne, C. D. (1992). The MOS 36-Item Short-Form Health Survey (SF-36). I. Conceptual framework and item selection. Medical Care, 30(6), 473-483
Wickroski, M. A. (2000). Facilitating self-esteem and social supports in a family life skills program. Journal of Women & Social Work, 15(2), 277-293.
Wrosch, C., & Scheier, M. F. (2003). Personality and quality of life: The importance of optimism and goal adjustment. Quality of life Research, 12(1), 59-72.