نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مربی گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطهی مقایسهی اجتماعی، الگوهای ارتباطی خانواده و سبکهای تنظیمشناختی هیجان با کمرویی در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان پیام نور واحد الشتر بود که از این میان تعداد 335 دانشجوی دختر و پسر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها از طریق مقیاسهای مقایسهی اجتماعی، الگوهای ارتباطی خانواده، سبکهای تنظیمشناختی هیجان و کمرویی جمعآوری و با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین متغیرهای مقایسهی اجتماعی، الگوی ارتباطی همنوایی و سبکهای تنظیمشناختی هیجان غیرانطباقی رابطهی مثبت و معناداری با کمرویی و بین الگوی ارتباطی گفت و شنود و سبکهای تنظیمشناختی هیجان انطباقی رابطهی منفی و معناداری با کمرویی وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوهی ورود نشان داد که متغیرهای مقایسهی اجتماعی، الگوی ارتباطی گفت و شنود و سبکهای تنظیمشناختی هیجان انطباقی و غیرانطباقی در پیشبینی واریانس متغیر ملاک یعنی کمرویی نقش دارد که از بین آنها سبکهای تنظیم هیجانشناختی انطباقی از قدرت پیشبینیکنندگی قویتری برخوردار است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت تمرکز بر مقایسهی اجتماعی، الگوی ارتباطی همنوایی و سبکهای تنظیمشناختی هیجان غیرانطباقی بهعنوان عواملی خطرساز در بروز و تداوم کمرویی میتواند در طراحی مداخلات پیشگیرانه کمرویی و کاهش بروز اختلالات روانشناختی ناشی از آن مفید باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigation of Relationship between Social Comparison, Family Communication Patterns and Cognitive Emotion Regulation Styles with Shyness in Students
نویسندگان [English]
- Banfsheh Hasanvand 1
- Samira Rahmani Javanmard 2
1
2 Ph.D. Student of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Instructor Payam Noor University, Lorestan, Aleshtar, Iran
چکیده [English]
The aim of the present study was to investigate the relationship between social comparison, family communication patterns and cognitive emotion regulation styles with shyness in students. Among students of Payame Noor University of Alashtar, 335 students were selected by multistage random sampling method. The data were collected using social comparison, family communication patterns, cognitive emotion regulation styles and shyness questionnaires and were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression method. The findings indicate that social comparison, conformity communication pattern and non-adaptive cognitive emotion regulation strategies correlate significantly and positively with shyness and there is a negative and significant correlation between conversation-orientation pattern and adaptive cognitive emotion regulation strategies, and shyness. The results of the multiple Regression analysis with enter method show that social comparison, conversation-orientation pattern and adaptive and non-adaptive cognitive emotion regulation strategies plays a role in predicting shyness.According to the findings, focusing on social comparison, conformity communication pattern and non-adaptive cognitive emotion regulation strategies as risk factors in the maintenance of shyness can be helpful in designing preventive interventions and reducing the incidence of psychological disorders resulting from shyness.
کلیدواژهها [English]
- social comparison
- family communication patterns
- cognitive emotion regulation
- Shyness