نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
2 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
3 استادیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اختلال سلوک براساس سبکهای فرزندپروری و تعارضات خانوادگی صورت گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر 11 تا 13 ساله مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و نمونه مورد بررسی در پژوهش حاضر شامل 150 نفر از میان آنان بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند که برای تعارضات والدین با پرسشنامه ادراک کودک از تعارض والدین (CPIC) و شیوههای فرزندپروری با پرسشنامه بامریند و پرسشنامه اطلاعات شخصی وودورث استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد و نتایج نشان داد که میانگین نمرات پاسخگویان در این متغیر برابر با 24.34 و انحراف معیار آن برابر با 11.61 بوده است. ضریب رگرسیون متغیر سبک فرزندپروری مستبدانه برابر با 0.39 و ضریب رگرسیون استاندارد شده برای این متغیر برابر با 0.14 برآورد شده است و که در سطح (0.50) معنادار میباشد. ضریب رگرسیون متغیر تعارض خانوادگی برابر با 0.39 میباشد. ضریب رگرسیون استاندارد شده برای این متغیر برابر با 0.43 برآورد شده است که در سطح 0.001 معنادار میباشد. ضریب تعیین تعدیل یافته براساس متغیر اختلال سلوک در تحلیل برابر با 0.21 یا حدود 21 درصد بهدست آمده است. یعنی بیش از 21 درصد از تغییرات متغیر اختلال سلوک از طریق این متغیرها قابل تبیین است. این یافتهها نشان میدهد که بین شیوههای فرزندپروری مستبدانه و تعارضات خانوادگی با اختلال سلوک فرزندان رابطه معنیدار وجود دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Prediction of Conduct Disorder According To Parenting Styles and Family Conflict among Female Students
نویسندگان [English]
- S. Eskandari Sabzi 1
- F. Reisi 2
- D. T. 3
1 .A. of Psychology, Islamic Azad University of Arak Branch, Arak, Iran
2 M.A. of Psychology, Islamic Azad University of Arak Branch, Arak, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University of Arak Branch, Arak, Iran
چکیده [English]
This study aims to predict conduct disorder based on parenting styles and family conflicts Neuropsychological study was descriptive and correlational. The population consisted of female students 11 to 13 years old studying in middle school Kosar in District 11 of Tehran and the sample in this study consisted of 150 patients from whom the sampling were selected for parents conflicts with the questionnaire. The child's perception of parental conflict (CPIC) and parenting style questionnaire and to assess the conduct disorder responded the questionnaire wood worth personal information was used. Data analysis was performed using SPSS software. Regression results showed the mean score of respondents in this variable with standard deviation equal to 24.34 and 11.61, respectively. That authoritarian parenting style variable equal to 0.398 and standardized regression coefficient for this variable is equal to the estimated 0.143 and given the significant amount of (0.05) at the level of 95% is significant. Family conflict variable regression coefficient is equal to 0.396. Standardized regression coefficient for this variable is equal to the estimated 0.436 and given the significant amount of (0.001) is significant at 99% confidence. The coefficient of determination adjusted based on the variables in the analysis, conduct disorder, equal to 0.214, or about 21% is obtained. More than 21 percent of the variability of these variables explained conduct disorders. The F value is equal to the average variance of regression to the mean residual variance, which is equal to 21.25 and a significant levels s=0.0001, that is significant at 99%. These findings suggest that between parenting styles (authoritarian) and conduct disorder of children, and there is a direct relationship between familial conflicts and conduct disorder children.
کلیدواژهها [English]
- conduct disorders
- parenting style
- family conflicts
- school girls