نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

2 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

3 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

4 دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه

5 دانشیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان واحد سنندج

چکیده

این تحقیق با هدف بررسی تأثیر آموزش جرأتمندی بر خودپنداره دانشجویان پزشکی انجام شد. طرح پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه‌گیری به روش در دسترس صورت گرفت. گروه آزمایش شامل ۵۰ دانشجوی ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. ۵۰ دانشجوی ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که سابقه شرکت درکلاس‌های آموزش جرأتمندی را نداشتند به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. هم‌چنین در گروه آزمایش 19 مرد و 31 زن و در گروه کنترل 20 مرد و 30 زن شرکت داشتند. این دو گروه از لحاظ سن، وضعیت اجتماعی اقتصادی، عدم ابتلا به بیماری‌های حاد جسمانی و روانی و سایر متغییرهای مورد نظر در پژوهش کاملاً همتا‌سازی شده بودند. در گروه آزمایش مهارت جرأتمندی به مدت 4 هفته آموزش داده شد اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرده بودند. قبل و بعد از مداخله هر دو گروه مورد ارزیابی با پرسشنامه مفهوم خویشتن بک قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمره پیش آزمون در دو گروه مشابه بود. اما میان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ خودپنداره تفاوت معنی‌داری وجود داشت. میانگین خودپنداره گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معنی‌داری بالاتر بوده است (001/0>p). این یافته، نشان‌دهنده این است که آموزش مهارت‌های زندگی به‌طور معنی‌داری خودپنداره را افزایش می‌دهد. آموزش مهارت جرأتمندی بر بهبود خودپنداره تأثیر مثبت دارد. بنابراین،آموزش کوتاه مدت مهارت جرأتمندی در دانشگاه‌ها و مدارس توصیه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Assertiveness Training Program on Medical Students' Self-Concept

نویسندگان [English]

  • N. Shams Alizadeh 1
  • K. Kakabraee 2
  • H. Ahmadian 3
  • M. Zabet 4
  • N. Shams Alizadeh 5

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of an assertiveness training program on medical students’ self-concept. This research method was a semi-experimental study with pretest, post test and control group. The sample consisted of 50 second semester students of Kermanshah university. Beck self concept questionnaire was used. Assertiveness skill training was offered to 50 second semester medical students of Kurdistan University in four sessions (each 2 hours). To analyze the data, descriptive and inferential statistics, were employed. The results indicated that there was a significant difference between experimental and control groups in self concept (P<0.001). The rate of self concept in experimental group significantly increased in comparison with pre test and control group. Also, the ANCOVA analysis results have shown that assertiveness training program was effective on self-concept. Our findings showed that teaching assertiveness skills to students resulted in improved self –concept. Thus, it is suggested that these types of skill instructions, be included as a part of the university education programs

کلیدواژه‌ها [English]

  • assertiveness training
  • self concept
  • students