دانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57553220170823Study of the effectiveness of life skills training on improving quality of life, perceived stress and promotion of health indicators in female-headed householdsبررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود کیفیّت زندگی، کاهش فشار روانی ادراکشده و افزایش سلامت روان در زنان سرپرست خانوار1051181530210.22055/jacp.2019.29051.1113FAجلیلنوریان اقدمکارشناس ارشد روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایرانسجادعلمردانی صومعهکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانعادلهاشرفیکارشناس ارشد روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20170403The aim of this study was the study of the effectiveness of life skills training (self-consciousness skills and stress management skills) on improving quality of life, perceived stress and promotion of health indicators in female-headed households of Azarshahr city. 30 female of porticipant was voruntarly selected and assigned randomly to experimental and control groups. Participants responded to Life Quality Tstes Cohen’s perceived stress Scale and General Health Questionnaire. Data were analyzed using covariance analysis statistical method. The results showed that Life skills training program is effective in improve of mentel health quality of life skills, perceived stress and health indicators. Therefore, it is suggested that the training of self-awareness and stress management skills, be included in the training program, the Welfare Organization and the Khomeini Relief Committee.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (مهارت خودآگاهی و مهارت مدیریت فشار روانی) بر بهبود کیفیّت زندگی، کاهش فشار روانی ادراکشده و افزایش سلامت روان در زنان سرپرست خانوار شهرستان آذرشهر انجام گرفته است. 30 زن سرپرست خانوار بهصورت داوطلب انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه اختصاص یافتند. شرکتکنندهها به آزمون کیفیّت زندگی ویر و شربورن، مقیاس فشار روانی ادراکشده کوهن و پرسشنامهی سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر پاسخ دادند. دادهها به روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی در بهبود کیفیّت زندگی، کاهش فشار روانی ادراکشده و ارتقای سلامت زنان مؤثر است. لذا، پیشنهاد میشود آموزش مهارتهای خودآگاهی و مدیریت فشار روانی در برنامهی آموزشی، سازمان بهزیستی و کمیتهی امداد خمینی قرار گیرد.دانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57553220170823The effectiveness of eye movement desensitization and reprocessing therapy on the mind-wandering, shyness and social anxiety in people with social anxiety disorderاثربخشی درمان حساسیتزدایی با حرکت چشم و پردازش مجدّد بر سرگردانی ذهنی، کمرویی و اضطراب در افراد با اختلال اضطراب اجتماعی1191401530010.22055/jacp.2019.27545.1096FAصادقحکمتیان فردکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، بوشهر، ایرانسورانرجبیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، بوشهر، ایران0000-0002-5025-4549فریدهسادات حسینیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، بوشهر، ایرانJournal Article20170306The purpose of this study was to evaluate the efficacy of eye movement desensitization and reprocessing treatment on mind-wandering, shyness and anxiety in students with social anxiety. The research method was quasi-experimental with pretest and posttest with control group. Thirty students with social anxiety disprder selecte vouluntary and were randomly assigned to two experimental (n = 15) and control group (n = 15). Before and after treatment, the questionnaires of mind-wandering, shyness, and social anxiety were administered on control and experimental groups. The results showed that desensitization training with eye movement and reprocessing reduced mind-wandering, shyness and social anxiety in the experimental group compared to the control group. As a result, it can be stated that desensitization treatment with eye movement and reprocessing is effective in improving mind wandering and shyness and social anxiety symptoms in students with social anxiety disorder.این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان حساسیتزدایی با حرکت چشم و پردازش مجدد بر سرگردانی ذهنی، کمرویی و اضطراب در دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 دانشجوی با اضطراب اجتماعی از میان دانشجویان دانشگاه خلیج فارس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) اختصاص داده شدند. قبل و بعد از اجرای درمان، پرسشنامههای سرگردانی ذهنی، کمرویی و اضطراب اجتماعی بر روی دو گروه کنترل و آزمایش اجرا گردیدند. نتایج نشان داد که آموزش حساسیتزدایی با حرکت چشم و پردازش مجدّد باعث کاهش سرگردانی ذهنی، کمرویی و اضطراب اجتماعی دانشجویان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. در نتیجه میتوان بیان کرد که درمان حساسیتزدایی با حرکت چشم و پردازش مجدد در بهبود سرگردانی ذهنی و کمرویی و علایم اضطراب اجتماعی دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی اثربخش است.دانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57553220170823The effectiveness of spirituality therapy on depression reduction in female patients with multiple sclerosisاثربخشی معنویتدرمانی بر کاهش افسردگی بیماران در بیماران زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس1411541529810.22055/jacp.2019.23448.1046FAنرگسزمانیمربی گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانJournal Article20170421This study aimed was to evaluate the effect of spiritual therapy on depression in patients with Multiple Sclerosis in women. In a single study tested a multiple baseline, the treatment process was performed on two patients. Two patients with Multiple Sclerosis, before treatment, during treatment and after treatment using the Depression, Anxiety and Stress Scale were evaluated. The results showed that spiritual therapy is effective depression reducing and improving of spiritual dimensions in the treatment of multiple sclerosis patients. Finally, we can say that this therapy is effective and to further evaluate its effectiveness, have controlled evaluation studies in order to reach a final decision is necessary.این پژوهش با هدف، بررسی اثربخشی معنویتدرمانی بر کاهش افسردگی بیماران زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شده است. در یک مطالعه تک موردی آزمایشی از نوع خط پایه چندگانه دو بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، پیش از درمان، حین درمان و پس از درمان با استفاده از مقیاس مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند (1995) ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که معنویتدرمانی باعث کاهش افسردگی و درمان بیماری مولتیپل اسکلروزیس شده است. درنهایت، میتوان گفت که این روش درمانی، مؤثر بوده و برای بررسی بیشتر اثربخشی آن، مطالعات ارزیابی کنترل شدهای در جهت رسیدن به نتیجه لازم است.دانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57553220170823The study of psychological symptoms in people with paraphilic disorders and normal peopleبررسی علایم روانشناختی در افراد با علایم اختلالات پارافیلیا و افراد عادی1551721529910.22055/jacp.2019.23677.1053FAبهرادزادافشاردانشجوی دکتری روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران0000-0001-8454-1768محسنمعروفیدانشیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان، ایرانمریمقربانیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانJournal Article20170509The purpose of this study was to investigate psychological symptoms in people with paraphilic disorders and normal people. Population of this study consists of all the patients with paraphilic disorders refered to psychiatric and psychological centers and have normal participants of Isfahan city. 7 participant with paraphilic disorders and 7 normal people were selected voluntarly. The participants completed paraphilia scales questionnaire and SCL-90-R. Data have analyzed using U-Man withny test. Results showed that there are significant differences in psychological symptoms (somatization, obsessive-compulsive, interpersonal sensitivity, depression, anxiety, hostility, phobic anxiety, paranoid thoughts and psychotism) between participants with paraphilic disorders and participants of normal. The presentation of teaching coping strategies to patients and treatment of comorbid mental disorders, in order to control and cure of paraphilic disorders are recommended.هدف از انجام این پژوهش، بررسی علایم روانشناختی در افراد با علایم اختلالات پارافیلیا و افراد عادی بود. هفت نفر از افراد داوطلب با علایم اختلالات پارافیلیا مراجعهکننده به کلینیکهای روانپزشکی و روانشناسی استان اصفهان و هفت نفر از افراد سالم بدون اختلال پارافیلیا بهصورت داوطلبانه برگزیده شدند. شرکتکنندهها مقیاسهای پارافیلیا و چک لیست نشانههای اختلالات روانی را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس و نرمافزار آماری SPSS-21 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تفاوت معنیدار در تمامی علایم روانشناختی (شکایات جسمانی با سطح معنیداری، وسواسی- اجباری، حساسیت در روابط متقابل، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روانگسستهگرایی) در میان افراد با علایم اختلالات پارافیلیا و افراد عادی وجود دارد. به هر حال، ارائهی آموزش راهبردهای مقابله با اضطراب به مبتلایان و همچنین درمان اختلالاتروانی همبود به منظور کنترل و درمان انحرافات جنسی پیشنهاد میگردد.دانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57553220170823The study of effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on reduction separation anxiety disorder symptoms in childrenبررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) در کاهش علایم اختلال اضطراب جدایی کودکان1731921530110.22055/jacp.2019.29288.1115FAشهیناحمدوندکارشناس ارشد روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایرانحمیدهاحمدی کهنعلیکارشناس ارشد روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایرانJournal Article20170326One of the treatments in third wave of psychotherapy in relation to anxiety disorders is acceptance and commitment therapy (ACT). The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of ACT on reduction of symptoms in separation anxiety disorder in children. The method of this study was semi-experimental with pretest, post-test and control group. 28 children (7 and 8 years old) with anxiety disorder referring to Rasht city counseling clinics were selected using voluntary sampling method and randomly were assigned to experiment and control groups. The parent completed Separation Anxiety Assessment Scale-parent form. Acceptance and commitment therapy was performed on the experimental group in 8 session and the data were analyzed using covariance analysis statistical method. The results showed that acceptance and commitment therapy is effective on reduction of symptoms separation anxiety disorder in children and can be used as a therapeutic approach.یکی از درمانهای موج سوم روان درمانی در رابطه با اختلالات اضطرابی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش علایم اختلال اضطراب جدایی کودکان بود که به روش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون وپسآزمون با گروه کنترل انجام شد. 28 کودک هفت و هشت ساله با تشخیص اختلال اضطراب جدایی مراجعهکننده به کلینیکهای روانشناسی شهر رشت به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. والدین کودکان مقیاس سنجش اضطراب جدایی- فرم والد هان و همکاران تکمیل نمودند. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد روی گروه آزمایش در هشت جلسه اجرا شد و دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش علایم اضطراب جدایی کودکان مؤثر است. بنابراین، این درمان میتواند بهعنوان یک روش درمانی مؤثر در کاهش اضطراب جدایی کودکان به کار برده شود.دانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57553220170823The effectiveness of mindfulness based cognitive therapy on distress tolerance and flourishing in methadone-treated male patientsبررسی اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر درمان شناختی (MBCT) بر تحمل پریشانی و شکفتگی در بیماران مرد تحت درمان متادون1932101530310.22055/jacp.2019.29495.1116FAبرزوامیرپوراستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانآرشزندی پیاممربی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-0807-8606Journal Article20170512The current study was conducted to aim investigate effectiveness of mindfulness based cognitive therapy on distress tolerance and flourishing in methadone-treated male patients in Sahneh city. The current research was quasi- experimental with pertest and post-test and control group. 30 patients referring to addiction treatment clinic in the city of Sahneh select voluntarly and were assigned randomly to experimental (n <sub>=</sub> 15) or control groups <br /> (n = 15). The experimental group participated in 8 sessions of 90 minutes per week in mindfulness based cognitive therapy. Participants completed GaherDistress Tolerance Questionnaire and Biswas-Diener Flourishing Questionnaire in two stages before and after intervention. Data were analyzed using covariance analysis and SPSS-21 software.The results indicated that mindfulness based cognitive therapy increased distress tolerance and flourishing in the experimental group compared with the control group at the post-test stage <br /> (p < 0.001).It seamsmindfulness based cognitive therapy can be effective in improving distress tolerance and flourishing in methadone-treated male patients.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر درمان شناختی بر تحمل پریشانیوشکفتگی در بیماران مرد تحت درمان متادون شهرستان صحنه انجام شد. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی یا پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. سی داوطلب مراجعهکننده به کلینک ترک اعتیاد رها شهر صحنه بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (پانزده نفر) و گروه کنترل (پانزده نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در هشت جلسهی نود دقیقهای در درمان ذهن آگاهی مبتنی بر درمان شناختی شرکت کردند. شرکتکنندهها پرسشنامههای تحمل پریشانی سیمونز و گاهر و شکفتگی دینر و بیسواز–دینر را در دو مرحلهی قبل از مداخله و بعد از مداخله تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ذهن آگاهی مبتنی بر درمان شناختی باعث افزایش تحمل پریشانی و شکفتگی (001/0 p <) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پسآزمون شده است. به نظر میرسد ذهن آگاهی مبتنی بر درمان شناختی میتواند در افزایش تحمل پریشانی و شکفتگی بیماران مرد تحت درمان نگهدارنده با متادون مؤثر باشد.