دانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57558120220522The effectiveness of self-compassion training on anxiety sensitivity, uncertainty intolerance and psychological distress in people with social anxietyاثربخشی آموزش شفقت به خود بر حساسیت اضطرابی، عدم تحمل بلاتکلیفی و پریشانی روانشناختی در افراد با اضطراب اجتماعی1141838010.22055/jacp.2023.43478.1289FAمنصورعلی مهدیعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران0000-0002-4642-8454نداخسرویکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهرانJournal Article20230415اضطراب اجتماعی از جمله اختلالاتی است که میتواند بر زندگی افراد تاثیرات منفی زیادی بگذارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر حساسیت اضطرابی، عدم تحمل بلاتکلیفی و پریشانی روانشناختی در افراد با اضطراب اجتماعی بود روش: طرح پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرستان نور در زمستان سال ۱۴۰۰ بود که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند تعداد ۳۰ نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل جایگذاری شدند و در ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای مورد مداخله قرار گرفتند و به پرسشنامههای اضطراب اجتماعی کانور (SPI)، حساسیت اضطرابی فلوید و همکاران (ASIR) و پریشانی روانشناختی کسلر و همکاران (۲۰۰۲) پاسخ دادند. همچنین دادهها نیز از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره و با استفاده از نرم افزارSPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش شفقت به خود در افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی باعث کاهش ترس از نگرانی بدنی، ترس از عدم کنترل شناختی و ترس از نشان دادن اضطراب (از مولفههای حساسیت اضطرابی)، خود ارجاعی و رفتار منفی و غیر منصفانه (از مولفههای عدم تحمل بلاتکلیفی) و پریشانی روانشناختی شد (۰۵/۰p<). بحث و نتیجهگیری: بر این اساس میتوان گفت که آموزش شفقت به خود در درمان افراد دارای اضطراب اجتماعی و در کاهش حساسیت اضطرابی، عدم تحمل بلاتکلیفی و پریشانی روانشناختی موثر است.https://jacp.scu.ac.ir/article_18380_d33fc2e52d1a5794190659eacd8b68ba.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57558120220522The effectiveness of mindfulness training on couples communication patterns in couples seeking divorceاثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهبود الگوهای ارتباطی زوجی در زوجین متقاضی طلاق15241797810.22055/jacp.2022.40553.1231FAسید مجتبیعقیلیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور0000-0002-0523-2981منابیضاییکارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور، گلستان، ایران.Journal Article20220414https://jacp.scu.ac.ir/article_17978_f07eea778672329b72b4e8911f3c1a9f.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57558120220522The effectiveness of schema therapy on impulsivity, emotion regulation and ataxia in people with borderline disorderاثربخشی طرحواره درمانی بر تکانشگری، تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در افراد مبتلا به اختلال مرزی25381829010.22055/jacp.2023.42838.1272FAعلیبهشتی مطلقدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.زهرارضاییکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران.مهدیزهرهوندکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000-0001-9684-5953Journal Article20230119هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی طرحواره درمانی بر تکانشگری، تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در افراد مبتلا به اختلال مرزی بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادههای نیمه آزمایشی با گروههای آزمایش و کنترل و در قالب طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره شهر اراک در پاییز و زمستان 1401 بود که تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزاری شدند. گروه آزمایش، طی 8 جلسه 90 دقیقهای تحت انجام مداخله قرار گرفتند و به پرسشنامههای تنطیم شناختی هیجان گارنفسکی، کراج و سپینهاوون (2001)، تکانشگری بارات و همکاران (1998) و ناگویی هیجانی بگبی، پارکر و تیلور (1994) پاسخ دادند. دادهها نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد طرحواره درمانی باعث کاهش تکانشگری و بهبود ناگویی هیجانی در افراد شرکت کننده گروه آزمایش شد (05/0p-.). بحث و نتیجهگیری: میتوان از طرحواره درمانی در درمان کسانی که مشکلات هیجانی دارند (مانند افراد مرزی) استفاده کرد و باعث بهبود و تعدیل هیجانات منفی در آنها شد.https://jacp.scu.ac.ir/article_18290_6504d6e18622547b9aee7356a3c5fc46.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57558120220522Investigating the effect of psychological disorders (and thematic relationships in causing disruption to internet games in high school students of Arak cityبررسی تأثیر آشفتگیهای روانشناختی و روابط موضوعی در ایجاد اختلال به بازیهای اینترنتی در دانشآموزان متوسطه شهر اراک39481828210.22055/jacp.2023.42843.1274FAفرحنازانصاریکارشناس تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانپرستواکبریکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.سارامحمدیکارشناس ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران.Journal Article20230119هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آشفتگیهای روانشناختی و روابط موضوعی در ایجاد اختلال به بازیهای اینترنتی در دانشآموزان متوسطه شهر اراک بود. روش: طرح پژوهشی حاضر، بنیادی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول و دوم (13 تا 18 سال) شهر اراک بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 384 نفر از افراد جامعه با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای روابط موضوعی بل (BORI)، آشفتگی روانی (DASS-21) و آزمون اختلال بازی اینترنتی پاسخ دادند. دادهها نیز از طریق آزمونهای همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای بیگانگی (51/0 r-)، دلبستگی ناایمن (57/0 r-)، خودمحوری (61/0 r-) و بی کفایتی (57/0 r-) و همچنین بین متغیرهای افسردگی (59/0 r-)، اضطراب (62/0 r-) و استرس (58/0 r-) با اختلال در بازیهای اینترنتی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نیز نشان داد که تنها مؤلفههای اضطراب اختلال در بازیهای اینترنتی را به طور مستقیم پیشبینی و تبیین میکند (05/0P-). بحث و نتیجهگیری: میتوان گفت که با توجه به افزایش اختلال به بازیهای اینترنتی به عوامل مؤثر و تشدید کننده آن توجه بیشتری شود تا بتوان با پیشگیریهای بعدی از افزایش آن در میان افراد و به خصوص نوجوانان و جوانان جلوگیری کرد.https://jacp.scu.ac.ir/article_18282_2d24f8b1015188ccfef5b587b462de5c.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57558120220522The Prediction of Pain Severity and Catastrophizing among Patients with Chronic Pain based on Resilience and Emotion Regulatinتبیین شدت درد و فاجعه سازی بیماران مبتلا به درد مزمن بر اساس تاب آوری و تنظیم هیجان49581798410.22055/jacp.2022.41434.1245FAمعراجدرخشانروانشناسی تربیتی؛ دانشکده علوم تربیتی؛ دانشگاه شیراز؛ شیراز؛ ایرانرمضانزارعیدانشگاه آزاد مرودشت، شیرازJournal Article20220723https://jacp.scu.ac.ir/article_17984_f69913911f49e57244d8e47de6483b97.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57558120220522Food addiction and fast food addiction, related factors and diseasesاعتیاد غذایی و اعتیاد به فستفود، عوامل و بیماریهای مرتبط59721844010.22055/jacp.2022.40887.1237FAمریممردانیکاندیدای دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-9890-4539رضارستمیروانپزشک و استادگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیهمتیدانشجو کارشناسی روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانJournal Article20220521In 2014, about 600 million people worldwide were obese, representing a 100 percent increase over the past 25 years. It has been suggested that certain food addictions may be a contributing factor to overeating and subsequent obesity. Food addiction is a controversial issue that, despite its many commonalities with the use of substances such as tobacco and alcohol, as well as the similarities with gambling behavioral addiction listed in the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, is still officially It is not recognized as a disorder. Proponents of the food addiction hypothesis believe that some low-energy, high-nutrition foods (or ingredients such as salt, sugar, and fat) can cause addiction in those who consume them. People with addictive eating behaviors get most of their energy from high-energy, packaged, and processed foods, and research-based evidence has shown biochemical and behavioral similarities between binge eating and psychotropic dependence. . Foods that have the potential to cause addiction include sugary foods, carbohydrates, fatty foods, sweet and fatty and processed foods, fast foods as well as foods high in salt. The growing use of fast foods is a concern for experts in this field, as it can lead to obesity and disease. Salt, sugar and fat added to food create a taste that increases people's desire to consume these foods.در سال 2014 حدود ششصد میلیون نفر در دنیا دچار چاقی بودند که نشاندهندهی افزایش صد در درصدی طی 25 سال گذشته است. پیشنهاد شده است که اعتیاد به مواد غذایی خاصی میتواند عاملی دخیل در پرخوری و چاقی متعاقب آن باشد. اعتیاد غذایی موضوعی مناقشهبرانگیز است که با وجود بسیاری ویژگیهای مشترک با مصرف موادی چون تنباکو و الکل و همچنین شباهتهایی با اعتیاد رفتاریِ قماربازی که در پنجمین نسخهی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ذکر شده، هنوز رسماً بهعنوان یک اختلال شناخته نمیشود. طرفداران فرضیه اعتیاد غذایی بر این باورند که برخی غذاهای فاقد ارزش غذایی و پرانرژی (یا مواد تشکیلدهنده این غذاها مانند نمک، شکر و چربی) می-توانند در کسانی که این مواد را مصرف میکنند، اعتیاد ایجاد کند. افراد دارای رفتارهای خوردن اعتیاد مانند، بیشتر انرژی موردنیازشان را از غذاهای پرانرژی، بستهبندی شده و فراوری شده تأمین میکنند و شواهد مبتنی بر پژوهش، شباهتهایی زیستی شیمیایی و رفتاری بین پرخوری اجباری و وابستگی به داروهای روانگردان را نشان دادهاند. غذاهایی که پتانسیل ایجاد اعتیاد را دارند شامل مواد غذایی شیرین، کربوهیدراتها، غذاهای چرب، ترکیب شیرینی و چربی و غذاهای فرآوری شده، فستفودها و همچنین غذاهای دارای مقادیر زیاد نمک هستند. استفاده رو به رشد فستفودها، از نگرانیهای متخصصان در این حوزه است، چون میتواند باعث ابتلا به چاقی و بیماری شود. نمک، شکر و چربی اضافه شده به غذا، طعمی را ایجاد میکند که باعث افزایش تمایل مردم به مصرف این غذاها میشود. حسی که به تفسیر خیلیها نوعی اعتیاد داشت.https://jacp.scu.ac.ir/article_18440_c4510fac5d64f1a99d7df3a389272fb3.pdf