دانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57553320171122The causal relationship sensation seeking and internet addiction with mediating affiliation to deviant peers
in studentsبررسی رابطهی علّی هیجانخواهی و اعتیاد به اینترنت با میانجیگری تعلّق به همسالان منحرف در دانشجویان2112241559410.22055/jacp.2019.30894.1120FAعسکرآتش افروزاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000000209266847ریحانهملایی برم سبزدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانغلامحسینمکتبیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20170831This study was conduted to aim the causal relationship between sensation seeking and internet addiction with mediation of affiliation to deviant peers in students. 294 undergraduate freshmen from Shahid Chamran University of Ahwaz were selected by using multi-stage random sampling method, and completed Yang Internet Addiction Test, Zuckerman Sensation Scale, and Paschal, Ringwalt, and Flewelling Scale. Data were analyzed using path analysis method. Findings indicate that sensation seeking and affiliation to deviant peers are dirctly associated with internet addiction, and sensation-seeking indirectly increases internet addiction by increasing students' affiliation to deviant peers. Therefore, students with high sensation seeking more likely to be in deviant peer groups, and this will indirectly increase their internet addiction.این پژوهش با هدف بررسی رابطهی علّی هیجانخواهی و اعتیاد به اینترنت با میانجیگری تعلّق به همسالان منحرف در دانشجویان انجام گرفت. 294 دانشجوی سال اول کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ، مقیاسهای هیجانخواهی زاکرمن و همنشینی با همسالان منحرف پاسکال و همکاران را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر و نرمافزار AMOS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که هیجانخواهی و تعلّق به همسالان منحرف با اعتیاد به اینترنت و هیجانخواهی با افزایش تعلّق به همسالان منحرف بهصورت غیرمستقیم با اعتیاد به اینترنت رابطه دارد. بنابراین، دانشجویان با هیجانخواهی بالا به احتمال بیشتری درگروههای همسال منحرف عضو و این امر بهطور غیرمستقیم اعتیاد به اینترنت را در آنها افزایش میدهد.https://jacp.scu.ac.ir/article_15594_3624b0df108680595deae63e24c95984.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57553320171122The effectiveness of Acceptance and Commitment Based Group Therapy (ACT) on reducing worry and depression in couples on with emotional divorceاثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش نگرانی و افسردگی در زوجین با طلاق عاطفی2252461559510.22055/jacp.2020.32768.1142FAرضاجعفریکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-6486-8744علیرضامحمدی آریااستادیار، گروه آموزشی پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانJournal Article20170731This study to aim was corducted the effectiveness of based on acceptance and commitment group therapy (ACT) in reducing worry and depression in couples with emotional divorce referred to Mental Relief Counseling Clinic in Tehran In a quasi-experimental design with pre-test and post-test with control group. Twenty-eight (14 participants in experimental group and 14 participants in control group) couples with emotional divorce problems were selected using voluntarly sampling. The experimental group participants in 8 sessions of acceptance and commitment based on intervention (ACT) sessions and the control group participants did not receive any intervention. Participants responded in two stage to the Beck Depression Inventory and the State of Pennsylvania Questionnaire on two occasions. Findings showed that acceptance and commitment therapy reduced depression and worry in the experimental group. Based on this, it can be said that in the field of treatment and dealing with depressed and anxious people and reduction of emotional divorce in the field of family interventions, acceptance and commitment group therapy (ACT) due to its nature seems very effective and promising.این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)به شیوهیگروهی بر کاهش نگرانی و افسردگی در زوجین با طلاق عاطفی مراجعهکننده به کلینیک مشاوره ندای آرامش روانشهر تهران در یک طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام گردید. 28 (14 نفر گروه آزمایش و 14 نفر گروه کنترل) زوج با مشکلات طلاق عاطفی به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. گروه آزمایش در هشت جلسهی نود دقیقهای مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)شرکت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. شرکتکنندگان در دو نوبت به پرسشنامههای افسردگی بک و نگرانی ایالت پنسیلوانیا پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش افسردگی و نگرانی در شرکتکنندههای گروه آزمایش گردید. بنابراین میتوان گفت، در حوزه درمان و زمینهی کار با افراد افسرده و مضطرب و کاهش طلاق عاطفی در حوزه مداخلات خانوادگی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) با توجه به ماهیت آن، بسیار کارا و نویدبخش به نظر میرسد.https://jacp.scu.ac.ir/article_15595_6badf450d932449b073ee3833a5fc729.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57553320171122The on mindwandering (deliberate- spontaneous) and mindfulness as predictions of depression in studentsپیشبینهای افسردگی در دانشجویان: سرگشتگی ذهنی (عمدی و خودبهخود) و ذهن آگاهی2472641559610.22055/jacp.2020.31767.1127FAرومیناحبیبیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-1175-7901فریدهحسین ثابتاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0001-8164-5158زهرهرافضیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0002-6243-5419Journal Article20190928This study was conducted to aim predict depression based on mindwandering (deliberate-spontaneous) and mindfulness variable in students with the correlation method.380 students of Allame Tabatabai University were selected using voluntary method and complete Beck Depression Inventory, Deliberate and Spontaneous Mind Wandering and Five Facets of Mindfulness (FFMQ). Data were analyzed using Pearson correlation- coefficient method and multiple regression. Results showed that deliberate mind wandering and spontaneous mind wandering have positive and direct relationship with depression and between the components of mindfulness, the components of description، action with awareness, disrespect to inner experience and lack of reaction to inner experience have a negative relationship with depression. Also, the results from concurrent regression analyis showed that from mind wandering components, only spontaneous mind wandeing variable and from mindfulness components, only observation, act with awarness, non-judgmental orientation to one’s present experience and nonreact orientation to one’s present experience,respectively, can predict depression.Based on these findings, we can conclude that striving for excellence; spontaneous mind wandeing and observation, act with awarness, non-judgmental orientation to one’s present experience and nonreact orientation to one’s present experience, were the main determinants of depression in students.این پژوهش با هدف پیشبینی افسردگی بر اساس متغیرهای سرگشتگی ذهنی (عمدی و خودبهخود) و ذهن آگاهی در دانشجویان به روش همبستگی انجام گرفت 380 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی به روش داوطلبانه انتخاب شدند و پرسشنامههای، افسردگی بک (BDI)، سرگشتگی ذهنی عمدی و خودبهخود و ذهن آگاهی پنجوجهی تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روشهای آماری ضرب هم بستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (همزمان) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سرگشتگی ذهنی عمدی و سرگشتگی ذهنی خودبهخود با افسردگی رابطهیمثبت و بین مؤلفّههای ذهن آگاهی، مؤلفّههای توصیف، عمل همراه با آگاهی، عدم قضاوت به تجربهی درونی و عدم واکنش به تجربهی درونی با افسردگی رابطهی منفی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که از بین مؤلفّههای سرگشتگی ذهنی، فقط سرگشتگی ذهنی خودبهخودی و از بین مؤلفّههای ذهن آگاهی (مشاهده، عمل همراه با آگاهی، عدم قضاوت به تجربهی درونی و عدم واکنش به تجربهی درونی پیشبینهای معنیدار افسردگی هستند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مؤلفّههای سرگشتگی ذهنی خودبه خود، مشاهده، عمل همراه با آگاهی، عدم قضاوت به تجربهی درونی و عدم واکنش به تجربهی درونی بهعنوان تعیینکنندههای <br clear="all" /> اصلی در پیشبینی افسردگی در دانشجویان هستند.https://jacp.scu.ac.ir/article_15596_e69bed5201adfdc15a66bda71b68a0e4.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57553320171122Explanation of self-knowledge: Study investigation of depression types of Quran perspective in studentsتبیین خودشناسی: بررسی انواع افسردگی از منظر قرآن در دانشجویان2652821559210.22055/jacp.2020.27211.1091FAمرضیهزرگریدانشجوی دکتری مشاوره، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفاطمهفیاضاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایرانهادیبهرامی احساناستاد گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانریحانهفیاضدانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمریم ساداتمدنیدانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20170630Depression is one of the most prevalent disorders and it is more than one hundred years that psychological approaches try to discover its origin, symptoms and effective therapeutic interventions. Different types of depression which are defined from Quran perspective, cause getting away from real self and important needs and push the person to ambiguity and ignorance and “Holy Quran” is one of the best sources that guide the human to hope and getting out of depression via increasing self-knowledge. The aim of this study was investigating of the relation between depression types of Quran perspective with Self-knowledge. 214 students from Islamic Azad University, Science and Research branch in Tehran city were selected using voluntarily sampling method. Participants complicated the Quranic Depression Scale (Fayyaz) and Self-knowledge Questionnaire (Ghorbani, Watson & Hargis). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression statistical methods the findings showed that self-knowledge has negative correlation with all types of depression. Humiliation and succession-opposed depression types could predict self-knowledge. In conclusion, different types of depression can effect on self-knowledge score so by eliminating the causal factors of depression of Quran perspective, we can increase self-knowledge. Results are useful for designing the Preventive and therapeutic programs in the future.افسردگی از شایعترین اختلالات روانی محسوب میشود و بیش از صد سال است که رویکردهای مختلف روانشناسی سعی در شناخت علّتها، نشانهها و شیوههای مداخله درمانی مؤثر در مورد این اختلال داشتهاند. انواع افسردگی از منظر قرآن منجر به دورشدن از خود واقعی و نیازهای حقیقیشده و فرد را به سمت گمگشتگی و ابهام سوق میدهد و قرآن کریم یکی از منابع مهمی است که انسان را به امید و خروج از افسردگی و یاس از مسیر بالابردن خودشناسی رهنمون مینماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه انواع افسردگی از منظر قرآن با متغیر خودشناسی بود. ۲۱۴ دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران واحد علوم و تحقیقات، به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. شرکتکنندگان مقیاسهای افسردگی از منظر قرآن و پرسشنامهی خودشناسی (قربانی، واتسون و هگیس) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خودشناسی با انواع افسردگی از منظر قرآن همبستگی منفی و معنیدار دارد و درنتیجه افسردگیهایی مثل سرشکستگی و مرجعستیزی در پیشبینی خودشناسی نقش دارند. بنابراین نوعهای افسردگی از منظر قرآن، میتوانند بر خودشناسی افراد تأثیر گذاشته و با رفع عوامل علیرغم و یاس که در قرآن به آنها پرداختهشده میتوان خودشناسی را افزایش داد.https://jacp.scu.ac.ir/article_15592_36047bbc0796787b527b17e111a685ba.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57553320171122Predictors of social phobia in mothers of preschool children: Mothers' emotional cognitive regulation strategiesپیشبینهای هراس اجتماعی در مادران کودکان پیش دبستانی: راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی مادران2833041559710.22055/jacp.2020.32580.1139FAمهسامسلماندانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0002-5295-0425سیف اللهآقاجانیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانعلیمهدویکارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، راهبر آموزشی و تربیتی اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل و مدرس دانشگاه فرهنگیان آمل، آمل، ایرانJournal Article20170611Childhood is one of the most important stages of life in which is established person's personality. Often incompatibility and psychiatric disorders in adolescence and adulthood, It is caused by neglecting the emotional issues and problems of childhood behavior and lack of proper guidance in the process of growth and development. The present study predicted social phobia of preschool children based on mothers' cognitive emotion regulation strategies. This study is a descriptive correlational study. The population of this study consisted of all mothers of preschool children in Amol public schools. The 180 mothers who were qualified for the study were selected and responded to the Preschool Anxiety Scale and the Emotional Cognitive Regulation Questionnaire. Data were analyzed by SPSS software version 20 and Pearson correlation coefficient and multiple regression statiscal methods. The results showed that there are a significant negative relationship between social phobia and adaptive strategies of cognitive emotion regulation and a significant positive relationship between social phobia and non- adaptive strategies of cognitive emotion regulation, the another finding showed that the variables of adaptive and non-adaptive strategies of cognitive emotion regulation are predictors of social phobia. It must be said that cognitive emotion regulation strategies have a significant effect on the social phobia of preschool children; therefore, it is necessary to pay special attention to the characteristics of parents in the process of education and mental health of children.دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایهریزیشده و شکل میگیرد. اغلب ناسازگاریها و اختلالات روانی در نوجوانی و بزرگسالی، از بیتوجهی به مسائل و مشکلات عاطفی رفتاری دوران کودکی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل ناشی میشود. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی هراس اجتماعی کودکان پیشدبستانی بر حسب راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است. جامعهی این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان پیشدبستانی مدارس دولتی شهر آمل بود. 180 مادر واجد شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به مقیاس هراس اجتماعی کودکان پیشدبستانی اسپنس و همکاران و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. دادههای با استفاده از نسخهی 20 نرمافزار SPSS و با روشهای آماری و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین هراس اجتماعی با راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطهی منفی و بین هراس اجتماعی با راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. یافته دیگر نشان داد که متغیرهای راهبردهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان پیشبینهای هراس اجتماعی هستند. باید گفت که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان والدین تأثیر معنیداری بر میزان هراس اجتماعی کودکان پیشدبستانی دارند؛ بنابراین ضروری است در فرآیند آموزش و پرورش و سلامت روانی کودکان به ویژگیها والدین توجه خاصی شود.https://jacp.scu.ac.ir/article_15597_2518bff4720f90b7d3e995254711bb7c.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستاوردهای روانشناسی بالینی2538-57553320171122Predictors of post traumatic growth in damaged women: Spirituality, social support, self-efficacy and resilienceپیشبینهای رشد پس از سانحه در زنان مبتلا به آسیب: معنویتگرایی، حمایت اجتماعی، خودکارآمدی و تابآوری3053201559310.22055/jacp.2019.29857.1117FAاحمدیزینبکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانحسینعلیمهرابیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانحمیدطاهرنشاط دوستاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20170607Post traumatic growth is the experience of positive change that achieved following struggling with challenging life crises. The aim of this study was predicting post traumatic growth based on variables of spirituality, social support, self-efficacy and resilience in damaged women in Isfahan city. This study is a descriptive correlational study. 300 women with cancer and bereavement in the last two years selected using purposive and volunteer sampling method. Participants completed Post Traumatic Growth Inventory (PTGI), Spiritual Health Questionnaire, Social Support Questionnaire, Resilience Inventory and self-efficacy Scale. Results indicated that there are significant correlation between spirituality, self-efficacy, social support and resilience with posttraumatic growth and variables of spirituality, social support, self-efficacy and resilience are predictors of post traumatic growth. These results showed that these variables provide an important mechanism for traumatic events and help people experience more PTG.رشد پس از سانحه تجربهی تغییرات مثبتی است که دستاورد مبارزه با بحرانهای چالشزای زندگی است. هدف این پژوهش پیش بینی رشد پس از سانحه بر اساس متغیرهای معنویت، حمایت اجتماعی، خودکارآمدی و تابآوری در زنان آسیب دیده در شهر اصفهان بود. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است، 300 زن مبتلا به سرطان و زنان با تجربه سوگ شدید در دو سال اخیر بهطور هدفمند و داوطلب، انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای رشد پس از سانحه، سلامت معنوی پالوتزیان و الیسون، حمایت اجتماعی فیلیپس، تابآوری کانر و دیویدسون و خودکارآمدی نظامی، جروسلم و شوارتز پاسخ دادند. نتایج نشان داد که متغیرهای حمایت اجتماعی، تابآوری، معنویت و خودکارآمدی پیشبینهای مثبت رشد پس از سانحه هستند. نتایج این بررسی نشان داد که مجموع این متغیرها مکانیسم مهمّی را برای مقابله با حوادث آسیبزا فراهم میکنند و به افراد کمک میکند تا رشد پس از سانحه بیشتری را تجربه کنند.https://jacp.scu.ac.ir/article_15593_2526da21c1148f79e57b92b186f447f9.pdf