پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (مهارت خودآگاهی و مهارت مدیریت فشار روانی) بر بهبود کیفیّت زندگی، کاهش فشار روانی ادراکشده و افزایش سلامت روان در زنان سرپرست خانوار شهرستان آذرشهر انجام گرفته است. 30 زن سرپرست خانوار بهصورت داوطلب انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه اختصاص یافتند. شرکتکنندهها به آزمون کیفیّت زندگی ویر و شربورن، مقیاس فشار روانی ادراکشده کوهن و پرسشنامهی سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر پاسخ دادند. دادهها به روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی در بهبود کیفیّت زندگی، کاهش فشار روانی ادراکشده و ارتقای سلامت زنان مؤثر است. لذا، پیشنهاد میشود آموزش مهارتهای خودآگاهی و مدیریت فشار روانی در برنامهی آموزشی، سازمان بهزیستی و کمیتهی امداد خمینی قرار گیرد.