%0 Journal Article %T بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی چک لیست تنظیم هیجانی کودکان و نوجوانان %J دستاوردهای روانشناسی بالینی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2538-5755 %A اسماعیلیان, نسرین %A دهقانی, محسن %A فلاح, صادق %D 2016 %\ 05/21/2016 %V 2 %N 1 %P 15-34 %! بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی چک لیست تنظیم هیجانی کودکان و نوجوانان %K ساختار عاملی %K تنظیم هیجانی %K کودکان %K نوجوانان %R 10.22055/jacp.2017.18725.1023 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی چک لیست تنظیم هیجانی کودکان و نوجوانان انجام شد. برای این منظور 271 دانش‌آموز (121 دختر و 150 پسر) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از مدارس شهر تهران انتخاب شدند و به چک لیست تنظیم هیجانی پاسخ دادند. به دلیل برازش نشدن مدل تحلیل عاملی تأییدی، داده‌ها مورد تحلیل عاملی اکتشافی قرار گرفت. نتایج نشان داد که فرم فارسی چک لیست تنظیم هیجانی کودکان و نوجوانان دارای 20 آیتم، و پنج عامل است. اعتبار محتوا با بررسی همبستگی این چک لیست با پرسشنامه‌های اضطراب، خشم و افسردگی کودکان تأیید شد. برای بررسی پایایی چک لیست تنظیم هیجانی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.نتایج نشان داد که پرسشنامه مذکور از اعتبار و پایایی مطلوبی در جمعیت کودکان و نوجوانان ایرانی برخوردار است و می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار مناسب برای اندازه‌گیری تنظیم هیجانی در پژوهش‌ها استفاده کرد. %U https://jacp.scu.ac.ir/article_13200_675012ccc5cf806ea3be4722394fc2d7.pdf