@article { author = {Babapour, Jalil and hashemi, touraj and Lux, Silke and Najafi, Neda}, title = {Effectiveness of Computerized cognitive training and mind-body therapy on ADHD symptoms in children with attention deficit- hyperactivity disorder}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {4}, number = {1}, pages = {21-40}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2021.36641.1180}, abstract = {The aim of this study was to determine the effectiveness of Computerized Cognitive Training (CCT) and Mind- Body Therapy (MBT) on ADHD symptoms in children with attention deficit- hyperactivity disorder. The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design. 30 children were selected with aged 7-12 years who were diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder according to DSM-5 criteria from counseling and psychotherapy centers in Tabriz in 2019- 2020, and were randomly divided into experimental groups. IVA test was performed as a pre-test after sample selection and random placement of individuals in experimental groups. Each group received intervention methods separately and then performed a post-test (IVA) to evaluate the effectiveness of the intervention methods. Multivariate analysis of variance was used to analyze the data. The results showed that the two educational-therapeutic methods have different and significant effects on the improvement of ADHD symptoms.}, keywords = {computerized cognitive training,mind- body therapy,attention deficit- hyperactivity disorder}, title_fa = {اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر رایانه و درمان ذهن- بدن بر نشانه‌های ADHD در کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه- بیش‌فعالی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر رایانه و درمان ذهن- بدن بر نشانه‌های ADHD در کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه- بیش‌فعالی بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون است. از بین کودکان 12-7 ساله که بر اساس ملاک‌های DSM-5‌، تشخیص اختلال کاستی توجه- بیش‌فعالی گرفته بودند، 30 کودک به صورت در دسترس از مراکز مشاوره و روان درمانی تبریز در سال 1398 انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش تقسیم شدند. پس از انتخاب نمونه و جای‌دهی تصادفی افراد در گروه‌های آزمایشی، آزمون IVA به عنوان پیش‌آزمون اجرا گردید و یکی از گروه ها، آموزش شناختی را دریافت کرده و گروه دیگر درمان ذهن- بدن را دریافت کرد. به منظور بررسی اثربخشی روش‌های مداخله ای، پس‌آزمون (IVA) اجرا شده و داده‌های به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-18  و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که دو روش آموزشی- درمانی اثرات متفاوت و معنی‌داری بر بهبود نشانه‌های ADHD دارند.}, keywords_fa = {آموزش شناختی مبتنی بر رایانه,درمان ذهن- بدن,اختلال کاستی توجه- بیش‌فعالی}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_17174.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_17174_d52b9200092838daec04bc29b20b97b7.pdf} }