@article { author = {Nourian Aghdam, Jalil and Almardani Some’eh, Sajjad and Ashrafi, Adeleh}, title = {Study of the effectiveness of life skills training on improving quality of life, perceived stress and promotion of health indicators in female-headed households}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {3}, number = {2}, pages = {105-118}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2019.29051.1113}, abstract = {The aim of this study was the study of the effectiveness of life skills training (self-consciousness skills and stress management skills) on improving quality of life, perceived stress and promotion of health indicators in female-headed households of Azarshahr city. 30 female of porticipant was voruntarly selected and assigned randomly to experimental and control groups. Participants responded to Life Quality Tstes Cohen’s perceived stress Scale and General Health Questionnaire. Data were analyzed using covariance analysis statistical method. The results showed that Life skills training program is effective in improve of mentel health quality of life skills, perceived stress and health indicators. Therefore, it is suggested that the training of self-awareness and stress management skills, be included in the training program, the Welfare Organization and the Khomeini Relief Committee.}, keywords = {Consciousness skills,Stress management skills,quality of life,Perceived stress,Household females}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر بهبود کیفیّت زندگی، کاهش فشار روانی ادراک‌شده و افزایش سلامت روان در زنان سرپرست خانوار}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی (مهارت خودآگاهی و مهارت مدیریت فشار روانی) بر بهبود کیفیّت زندگی، کاهش فشار روانی ادراک‌شده و افزایش سلامت روان در زنان سرپرست خانوار شهرستان آذرشهر انجام گرفته است. 30 زن سرپرست خانوار به‌صورت داوطلب انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه اختصاص یافتند. شرکت‌کننده‌ها به آزمون کیفیّت زندگی ویر و شربورن، مقیاس فشار روانی ادراک‌شده کوهن و پرسش‌نامه‌ی سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر پاسخ دادند. داده‌ها به روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی در بهبود کیفیّت زندگی، کاهش فشار روانی ادراک‌شده و ارتقای سلامت زنان مؤثر است. لذا، پیشنهاد می‌شود آموزش مهارت‌های خودآگاهی و مدیریت فشار روانی در برنامه‌ی آموزشی، سازمان بهزیستی و کمیته‌ی امداد خمینی قرار گیرد.}, keywords_fa = {مهارت خودآگاهی,مهارت مدیریت فشار روانی,کیفیّت زندگی,فشار روانی ادراک‌شده,زنان خانه‌دار}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_15302.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_15302_5ee7f91a10cde20030afc795ba6dc05e.pdf} }