@article { author = {KARIMI, SARA and Habibi, Marzieh H}, title = {Metacognitive Skill Training on Reduction of Referential Thinking and Enhancement of Academic Self-Efficacy in Students with Low Levels of Happiness}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {3}, number = {4}, pages = {321-340}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2020.31990.1131}, abstract = {The present study conluded was aimed to investigate the effect of metacognitive skills training on reduction of referential thinking and enhancement of academic self-efficacy in students with low happiness. The present research was a quasi-experimental study with control group pretest and posttest design. The population of this study consisted of all third grade female high school students in Qazvin city during the second semester of the academic year 2019-2020. 30 student using purposins sampling method low scores on happiness selected and were assigned randomly to experimental group (15 members) and control groups (15 members). The participants of experimental group received the metacognitive skills training program in nine 60-minute sessions (2 sessions per week), and the participants of control group not recived any training program. Participants responded to the Perseverative Thinking Questionnaire Ehring et al., and the Morgan-Jinks Student Efficacy Scale. The data were analyzed using covariance analysis statistical method. The findings showed that with the control effect of pretest there is a significant difference between the mean post-test scores of the experimental and control groups in to preservative thinking and academic self-efficacy uariables. At all, the results showed that metacognitive skill trainingcan contribute toreduction of preservative thinking and improving academic self-efficacy in students with low levels of happiness.  }, keywords = {metacognitive skills,preservative thinking,Academic Self-Efficacy,students}, title_fa = {آموزش مهارت‌های فراشناختی بر کاهش تفکّر ارجاعی و بهیود خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با شادکامی پایین}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش مهارت‌های فراشناختی بر کاهش تفکّر ارجاعی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان با شادکامی پایین انجام شد. روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی این پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی سوم دوره‌ی متوسطه‌ی دوم شهر قزوین در در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. 30 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس نمره‌ی پایین در مقیاس شادکامی انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. شرکت‌کننده‌های گروه آزمایش برنامه‌ی آموزشی مهارت‌های فراشناختی را در نُه جلسه‌ی شصت دقیقه‌ای (هر هفته دو جلسه) به‌صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. شرکت‌کننده‌ها به پرسش‌نامه‌ی تفکّر ارجاعی اهرینگ و همکاران و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون، بین میانگین نمرات پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل در متغیرهای تفکّر ارجاعی و خودکارآمدی تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. در مجموع، نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های فراشناختی بر کاهش تفکّر ارجاعی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان با سطح شادکامی پایین تأثیر مثبت دارد.}, keywords_fa = {مهارت‌های فراشناختی,تقکّر ارجاعی,خودکارآمدی تحصیلی}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_16513.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_16513_2de4d1b3c4bd2769227085244c8b8a9f.pdf} } @article { author = {esmaeili, maryam and Ahmadi, Zeinab}, title = {Study of mental health model, integrative self-knowledge and personality traits moderating self-compassion in university students}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {3}, number = {4}, pages = {341-360}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2021.35479.1167}, abstract = {This study was conducted with the aim of investigate mental health integrative, self-knowledge, and personality traits model moderating role of self-compassion in students of Isfahan University. The population of this study consisted female students living in the dormitory of Isfahan University. 300 students were selected using voluntary sampling method. The instruments used in this study included Questionnaires of Ghorbani Integrative Self-knowledge, Neff Self-Compassion, Goldberg General Health andCosta and McCrae Personality Traits. The proposed model were analyzed using the structural equation modeling and Boot strop. The results showed that direct effect of integrative self-knowledge and personality traits and self-compassion on mental health are significant. Also, results role of the mediator of self-compassion in the relationship between self-knowledge and personality traits on mental health are significant. The study results showed that encourage self-knowledge and education of self-compassion can have effective role in mental health and enabling of university students.}, keywords = {integrative self-knowledge,self-compassion,personality traits mental health}, title_fa = {بررسی مدل سلامت روان، خودشناسی انسجامی و صفات شخصیت با نقش میانجی گری خودشفقتی در دانش جویان دختر}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی مدل سلامت روان بر اساس خودشناسی انسجامی و صفات شخصیت با میانجی‌گری خودشفقتی در دانش‌جویان دانشگاه اصفهان در یک طرح پژوهش هم‌بستگی انجام شد. جامعه­ی این پژوهش شامل دانش‌جویان دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه اصفهان بود که 300 نفر از این دانش‌جویان به‌صورت داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه، پرسش‌نامه‌های خودشناسی انسجامی قربانی، خود‌شفقت نف، سلامت عمومی گلدبرگ و صفات شخصیتی کاستا و مک‌کری بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و بوت‌استراپ مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثرات مستقیم خودشناسی انسجامی، صفات شخصیت و خودشفقتی بر سلامت روان معنی‌دار هستند. همچنین نتایج مسیرهای میانجی نشان داد که نقش واسطه‌ای خودشفقتی در رابطه خودشناسی انسجامی و صفات شخصیت بر سلامت روان معنی­دارند. نتایج این بررسی نشان داد که تقویت خودشناسی و همچنین آموزش خودشفقتی، می‌تواند نقش مؤثری در سلامت روان و توانمند‌سازی دانش‌جویان داشته باشد.}, keywords_fa = {خودشناسی انسجامی,خودشفقت,صفات شخصیت,سلامت روان}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_16640.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_16640_0f5a610081668618a0e0dcf3870f4ab1.pdf} } @article { author = {sasani, mehrdad and Maleki, Gelareh and Javanmard, Gholam Hosein and Asamkhani Akbarinejhad, Hadi}, title = {Comparison of coping styles and dysfunction thoughts and life skills in normal students and students with sexual identity disorder}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {3}, number = {4}, pages = {361-376}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2020.32975.1145}, abstract = {Abstract The present study was conducted aimed to investigate styles, dysfunctional thoughts, and life skills in students with and without gender identity disorder in the causal-comparative study. 78 students with gender identity disorder were selected using purposine-voluntary method sampling the welfare offices, psychological clinics and forensic medicine in Tehran, Tabriz, and Kermanshah cities, and 78 normal students from the universities of the mentioned cities. The Participant completed the Javanmard's Gender Dysphoria Questionnaire, Beck et al. Dysfunctional Attitudes Scale (DAS), Lazarus and Folkman's Ways of Coping Questionnaire (WOCQ), and Saatchi et al. and Life Skills Questionnaire. Data were analyzed using multivariate analysis of variance and spss-24 software statistical. The findings indicated that the mean of emotion-focused coping style in students with gender identity disorder (35.68) were significantly higher than normal students mean (32.26), the mean of problem solving skills in students with gender identity disorder (23.74) lower than normal students mean (25.16), and in other variables, the two groups are not different from each other. According to the findings, these results can be used to educate people with sexual identity disorders.}, keywords = {Coping Styles,Dysfunctional Thoughts,life skills,Gender Identity Disorder}, title_fa = {بررسی مقایسه سبک‌های مقابله‌ای، افکار ناکارآمد و مهارت‌های زندگی در دانش‌جویان با اختلال هویت جنسی و عادی}, abstract_fa = {  این پژوهش با هدف مقایسه سبک‌های مقابله‌ای، افکار ناکارآمد و مهارت‌های زندگی در دانش‌جویان با اختلال هویت جنسی و عادی در یک طرح علّی- مقایسه‌ای انجام گرفت. 78 دانش‌جو با اختلال هویت جنسی و 80 دانش‌جوی عادی به روش نمونه‌گیری داوطلبانه- هدفمند از ادارات بهزیستی و کلینک‌های روان‌شناختی و پزشکی قانونی شهرهای تهران، تبریز و کرمانشاه انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به پرسش‌نامه‌های اختلال هویت جنسیتی (GIDQ)، راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن (WOCQ)، مقیاس نگرش‌های ناکارآمد (DAS) بک و همکاران و پرسش‌نامه مهارت‌های زندگی ساعتچی و همکاران پاسخ دادند. داده‌های گردآوری شده توسط نرم‌افزار آماری SPSS-24 و با روش تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که میانگین سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار در دانش‌جویان با اختلال هویت جنسی (68/35) به‌طور معنی‌داری بالاتر از دانش‌جویان عادی (26/32) (002/0 > p)؛ و میانگین مهارت حل مسأله در دانش‌جویان با اختلال هویت جنسی (74/23) به‌طور معنی‌داری کم‌تر از دانش‌جویان عادی (16/25) بود و در دگرمتغیرها دو گروه با یکدیگر تفاوت ندارند. طبق یافته‌ها می­توان از این نتاج برای آموزش افراد دارای اختلال هویت جنسی استفاده کرد.}, keywords_fa = {سبک‌های مقابله‌ای,افکار ناکارآمد,مهارت‌های زندگی,اختلال هویت جنسی}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_16638.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_16638_f9d57d22874e514bbfc858e7e7595aea.pdf} } @article { author = {aghili, mojtaba and mohseni, sabah}, title = {The comparative study of the effectiveness of mindfulness and Positive Psychotherapy, Psychological capital Azad universiry of Gorgan.}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {3}, number = {4}, pages = {377-392}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2021.34085.1154}, abstract = {In recent years, with the advent of a new approach called "positive psychology", the emphasis is on competency and the definition of concepts that help ensure the health and happiness of people and their enjoyment of a healthy life. The aim of this study was to compare and compare cognitive therapy based on mindfulness and positive psychotherapy on the psychological capital of female students with group performance. In this study, quasi-experimental pre-test and post-test methods with control group were used. Thirty students were selected from these students by voluntary sampling method and were divided into experimental and control groups. The experimental group was trained in eight sessions of two hours, one session per week as a group with cognitive therapy based on mindfulness and positive psychotherapy. Finally, considering the drop in participants, the number of subjects was reduced to 10. Subjects in both groups completed the Lutans Psychological Capital Questionnaire twice before the test and after participating in group sessions. Findings showed that mindfulness-based cognitive therapy, and positive psychotherapy, increase psychological capital and its components (hope, self-efficacy, optimism and resilience). Due to the effectiveness of these two treatments, their use is recommended.}, keywords = {Mindfulness based cognitive therapy,Positive psychotherapy,psychological capitals}, title_fa = {مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی و روان درمانی مثبت گرا بر سرمایه‌های روانشناختی دانشجویان دانشگاه آزاد گرگان}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر با ظهور رویکرد جدیدی به نام «روان‌شناسی مثبت» تأکید بر شایسته سازی و تعریف مفاهیمی است که به تأمین سلامتی و شادکامی افراد و بهره‌مندی آن‌ها از یک زندگی سالم کمک می‌کند. هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و روان درمانی مثبت‌گرا  بر سرمایه‌های روان شناختی دانش‌جویان دختر با اجرای گروهی بوده است. در این پژوهش از طرح نیمه تجربی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. 30 دانش‌جو با روش نمونه‌گیری داوطلبانه از میان این دانش‌جویان انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل  قرار گرفتند. گروه آزمایش در هشت جلسه‌ی دو ساعته، هفته‌ای یک جلسه به صورت گروهی با روش درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و روان درمانی مثبت‌گرا آموزش دیدند. شرکت کنندگان پرسش‌نامه­ی سرمایه‌های روان‌شناختی لوتانز را دو نوبت پیش‌آزمون و پس تکمیل نمودند. یافته‌ها نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، و روان درمانی مثبت‌گرا، سرمایه‌های روان‌شناختی افزایش داده است. با توجه به مؤثر بودن این دو روش درمانی استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود.}, keywords_fa = {شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی,روان درمانی مثبت‌نگر,سرمایه‌های روان‌شناختی}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_16658.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_16658_7355b11d2b483149317155311d9d10d2.pdf} } @article { author = {KARIMI, SARA and b, a and karami, saber and azimi raviz, fatemeh and ghator, zeinab}, title = {The effect of mindfulness therapy group that is based on reducing stress on coping styles and resilience of women who are effected by domestic violence}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {3}, number = {4}, pages = {393-410}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2020.31915.1130}, abstract = {The purpose of this study was evaluating the effectiveness of mindfulness therapy group based on reducing stress on coping styles and resilience damaged women of domestic violence. This study was conducted in a quasi-experimental design with pretest-posttest and control group. The population included all damaged women of domestic violence in Qazvin. 30 damaged women of domestic violence were selected using voluntary sampling and diagnosis of Qazvin's forensics in areas that are under supervision of welfare and then they were randomly assainged to experimental and control groups. The participants in the experimental group received a stress reduction treatment program based on mindfulness, and the participants control group not received treatment. The participants completed Lazarus and Folkman Coping Styles and Cannor Psychological Resilience Questionnaires in pre-test, and post-test. Stage. Data were analyzed using covariance analysis statistical method. The results showed that controlling the pre-test effect, there aree a significant difference between the mean post-test scores of the experimental and the control groups in coping styles and resilienc variable According to the results, we can say that mindfulness therapy group based on reducing stress has effect on increasing resilience and problem-oriented coping strategies and reducing emotional coping strategies in women damaged of domestic violence.  }, keywords = {stress,Resilience,Coping Styles,domestic}, title_fa = {اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر کاهش استرس بر اساس ذهن آگاهی بر سبک‌های مقابله‌ای و تاب آوری زنان آسیب دیده از خشونت خانگی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سبک‌های ‌مقابله‌ای و تاب‌آوری زنان آسیب‌دیده از خشونت خانگی انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی این پژوهش شامل کلیه زنان آسیب‌دیده از خشونت خانگی در شهر قزوین بود که 30 زن آسیب‌دیده از خشونت خانگی به روش نمونه‌گیری داوطلبانه و از طریق تشخیص پزشک قانونی در مراکز تحت نظارت بهزیستی انتخاب شدند و و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش در هشت جلسه‌ی نود دقیقه‌ای (هفته‌ای یک جلسه) برنامه درمانی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت کردند و گروه کنترل به مدت دو ماه در لیست انتظار بودند. به ‌منظور جمع‌آوری اطّلاعات از پرسش‌نامه‌های سبک‌های مقابله‌ای لازاروس و فولکمن و تاب‌آوری روان‌شناختی کانر در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین نمرات پس آزمون گروه‌های آزمایش و گروه کنترل در متغیرهای سبک‌های مقابله‌ای و تاب‌آوری تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به یافته‌ها می‌توان بیان کرد که درمان کاهش استرس بر اساس ذهن‌آگاهی بر افزایش تاب‌آوری و راهبرد مقابله‌ای مسأله‌مدار و کاهش راهبرد مقابله‌ای هیجان‌مدار زنان آسیب‌دیده از خشونت خانگی مؤثر است.}, keywords_fa = {استرس,تاب آوری,سبک‌های مقابله,خشونت}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_16657.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_16657_ebbe68f4a2bff38c026bdbe9dabca3b3.pdf} } @article { author = {Aghaee Khaje Langi, Hassan and neshatdoost, hamid taher and Najafi, Mohammad Reza and Rezaiei, Mojtaba}, title = {Study of effectiveness of compassion-focused therapy on the psychological well-being increasing in patients with multiple sclerosis}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {3}, number = {4}, pages = {411-429}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2020.34046.1153}, abstract = {Multiple sclerosis (MS) is a chronic and progressive CNS disease that is characterized and identified by the destruction of myelin sheath. Considering the psychological symptoms and early intervention can be effective in rehabilitation and improvement of life quality. This research was conducted to aim study of the effectiveness of compassion -focused therapy on increasing psychological well-being in patients with multiple sclerosis (MS) in Isfahan city in a quasi-experimental design with pre-test, post-test, and follow- up with control group. 24 refering to a clinics of brain and neurology select using purposine sampling method and were randomly assigned to experimental (n = 12) and control groups (n = 12). The experimental group participsnts received 8 sessions (every session 90 minutes) of compassion-focused therapy and control group participants did not receive any intervention, and finally, both groups were re-evaluated. The participants were assessed in Psychological Well-being Inventory (Ryff & Singer). The data were analyzed using analysis of variance with repeated measurements. The findings showed that has been increased psychologicawell-being the participants in the experimental group compared to the control group. In whole, a compassion focused therapy can increase psychological well-being in these patients and this therapeutic intervention is justifiable on Iranian population.  }, keywords = {: Compassion-focused therapy,psychological well-being,multiple sclerosis}, title_fa = {اثربخشی درمان شفقت محور بر افزایش بهزیستی روان‌شناختی در بیماران مبتلا به اسکلروز چندگانه}, abstract_fa = {اسکلروز چندگانه (ام.اس) یک بیماری مزمن و پیشرونده اعصاب مرکزی می‌باشد که با تخریب غلاف میلین مشخص می‌شود. بدین منظور توجه به علایم روان‌شناختی و مداخله به‌موقع می‌تواند در باز توانی و بهبود کیفّیت زندگی این بیماران مؤثر باشد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی شفقت محور بر افزایش بهزیستی روان‌شناختی بیماران مبتلابه اسکلروز چندگانه در شهر اصفهان انجام شد. پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و کنترل بود. 24 مراجعه‌کننده به یکی از کلینیک‌های مغز و اعصاب به روش نمونه‌گیری هدفمند داوطلبانه انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) گمارده شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش در هشت جلسه‌ی نود دقیقه‌ای به‌صورت گروهی تحت آموزشی درمان شفقت محور قرار گرفتند و شرکت‌کنندگان گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند و در پایان هر دو گروه مجدداً ارزیابی شدند. شرکت‌کنندگان در پرسش‌نامه‌ی بهزیستی روان‌شناختی (ریف و سینگر) مورد سنجش قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که اثر مرحله درمان شفقت‌محور باعث افزایش و بهبود بهزیستی روان‌‌شناختی شرکت‌کنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. در کل، درمان شفقت‌محور می‌تواند موجب افزایش بهزیستی روان‌شناختی در این بیماران شود و این مداخله درمانی بر روی جمعیت ایرانی توجیه‌پذیر است.  }, keywords_fa = {درمان شفقت محور,بهزیستی روان‌شناختی,اسکلروز چندگانه}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_16639.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_16639_e1e210ebeaae528db06b30aa14464f9d.pdf} }