@article { author = {Mansouri, Ahmad and Korozhde, Naema and Miri, Samane}, title = {The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the Symptoms of Generalized Anxiety Disorder (GAD) in Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {2}, number = {4}, pages = {1-20}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2018.23820.1055}, abstract = {The aim of present study was to investigate the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the symptoms of generalized anxiety disorder (GAD) in mothers of children with autism spectrum disorder. In this quasi-experimental study, 16 individuals among mothers of children with autism spectrum disorder, who had a file in Sabzevar City well-being centre, were selected by available sampling method and then randomly assigned into two experimental and control groups. The experimental group participated in 8 sessions of acceptance and commitment therapy (ACT) based on Hayes et al. protocol, while the control group didn’t receive any treatment. The participants completed Generalized Anxiety Disorder scale (short form), Penn-State Worry Questionnaire and Worry Domains Questionnaire. Data were analyzed by SPSS 24, using Multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The findings showed that acceptance and commitment therapy (ACT) has reduced generalized anxiety and worry symptoms in the experimental group, in comparison to the control group at post-treatment (P<0.05). Result showed that acceptance and commitment therapy (ACT) might be an efficient way to decrease generalized anxiety and worry in mothers of children with autism spectrum disorder, and therapists can use this therapeutic approach to decrease anxiety symptoms in mothers of children with autism spectrum disorder.}, keywords = {Acceptance and Commitment Therapy (ACT),Generalized Anxiety Disorder (GAD),autism spectrum disorder}, title_fa = {اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر علایم اضطراب فراگیر مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر علایم اضطراب فراگیر مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد. در این پژوهش که از نوع نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود، ۱۶ نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم دارای پرونده در بهزیستی شهر سبزوار به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس جلسات آموزشی برای افراد گروه آزمایش، به صورت گروهی طی 8 جلسه، بر اساس بسته­ی درمانی هیز و همکاران اجرا گردید، در حالی‌که گروه کنترل در معرض چنین مداخله‌ای قرار نگرفتند. شرکت‌کنندگان مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا و پرسشنامه ابعاد نگرانی را تکمیل کردند. داده‌های پژوهش به کمک نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 24 و با استفاده از تحلیل کوواریانس چند‌متغیره تحلیل شد. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که درمان پذیرش و تعهد باعث کاهش علایم اضطراب فراگیر و نگرانی مادران گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (05/0>p). نتایج این مطالعه نشان داد که درمان پذیرش و تعهد نقش مهمی در کاهش علایم اضطراب فراگیر و نگرانی مادران کودکان مبتلابه اختلال طیف اتیسم دارد و درمانگران می‌توانند از این رویکرد درمانی جهت کاهش علایم اضطرابی مادران کودکان مبتلا به طیف اتیسم استفاده کنند.}, keywords_fa = {درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد,اضطراب فراگیر,اختلال طیف اوتیسم}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_14023.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_14023_d2da2fa2e392c206e13c015260a0c071.pdf} } @article { author = {Ghorbani, Fatemeh and Heydari Rad, Hadis and Almardani Some&#039;eh, Sajjad}, title = {The Comparison of Emotional Intelligence and Marital Burnout in Women Demanding Divorce and Normal Women}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {2}, number = {4}, pages = {21-36}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2018.22128.1037}, abstract = {This study aimed to compare emotional intelligence and marital disturbance between women demanding divorce and normal women. This study is causal-comparative. Research data were collected by using emotional intelligence and marital disturbance questionnaires.  The results showed a significant difference between two groups of women in emotional intelligence (F= 6.4, p>0.001) and marital burnout (F=10.9, p>0.000). Therefore, the emotional intelligence mean in normal women is higher than women demanding divorce, and the marital burnout mean in women demanding divorce is higher than normal women. Considering the high level of marital burnout in women demanding divorce, it seems necessary to enhance the level of marital satisfaction through consultancy intervention. Also family counselors and couples should try to pay special attention to the role of emotions and emotional intelligence and plan to do necessary educations for recognizing and controlling emotions to reduce the divorce rate in society.}, keywords = {emotional intelligence,marital burnout,Divorce}, title_fa = {مقایسه‌ی هوش هیجانی و دلزدگی زناشویی در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف مقایسه‌ی هوش هیجانی و دلزدگی زناشویی در زنان متقاضی طلاق و عادی انجام گرفت. این پژوهش از نوع علی ‌مقایسه‌ای است. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌های دلزدگی زناشویی و هوش هیجانی جمع‌آوری شد. یافته‌ها نشان داد بین دو گروه از زنان عادی و متقاضی طلاق در هوش هیجانی  و دلزدگی زناشویی تفاوت آماری معناداری وجود دارد. به‌طوری‌که میانگین هوش هیجانی در زنان عادی بالاتر از زنان متقاضی طلاق و میانگین دلزدگی زناشویی در زنان متقاضی طلاق بالاتر از زنان عادی است. با توجه به بالا بودن سطح دلزدگی زناشویی در گروه زنان متقاضی طلاق به نظر می‌رسد نیاز به مداخلات مشاوره‌ای جهت بالا بردن سطح رضایتمندی زناشویی ضروری به نظر می‌رسد. همچنین مشاوران خانواده و زوجین در تلاش باشند به نقش هیجانات و هوش هیجانی توجه ویژه داشته باشند و برنامه‌ریزی لازم برای آموزش‌های در زمینه­ی شناخت و کنترل هیجانات را انجام دهند تا باعث کاهش میزان جدایی و طلاق در جامعه شوند.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,دلزدگی زناشویی,طلاق}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_14021.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_14021_2a57ea6e4084f01a67fb4ab91bbd6e8d.pdf} } @article { author = {Tajrobehkar, Mahshid and Khezrimoghadam, Noshirvan and Pourehsan, Somayeh and seyfi, farhad}, title = {Predicting Social Intimacy Based on Spiritual Intelligence with the Mediator role of Informational Identity Style in University Students}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {2}, number = {4}, pages = {37-54}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2018.22845.1042}, abstract = {this research was done with the aim of predicting social intimacy based on spiritual intelligence with the mediator role of informational identity style in university students. this research is descriptive- correlational. The population of this research is all of the students of medical science of Kerman University in the academic year of 1395-6. The sample was 300 students which were elected by the cluster sampling. For collecting the data social intimacy questionnaire of Miller (MSIS), spiritual intelligence questionnaire (SISIR), and identity style of Berzonsky (ISI) were used. Data was analyzed by the 22nd version of SPSS and AMOS. Furthermore, Path ways from statistical significance level of}, keywords = {social intimacy,spiritual intelligence,informational identity style}, title_fa = {پیش‌بینی صمیمیت اجتماعی بر اساس هوش معنوی با میانجی‌گری نقش سبک هویت اطلاعاتی در دانشجویان}, abstract_fa = {این پژوهش باهدف بررسی پیش‌بینی صمیمیت اجتماعی بر اساس هوش معنوی با میانجی‌گری نقش سبک هویت اطلاعاتی در دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 1395-1396بود؛ که 300 نفر به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی صمیمیت اجتماعی میلر (MSIS)، پرسشنامه‌ی هوش معنوی (SISIR) و پرسشنامه‌ی سبک هویت برزونسکی (ISI) استفاده شد،داده‌ها از طریق spss22 و AMOS22ارزیابی شد. علاوه بر این، ضرایب مسیر از نظر معناداری آماری در سطح 0/05>p مورد سنجش قرار گرفت.بین هوش معنوی و سبک جهت‌گیری اطلاعاتی ازلحاظ آماری رابطه‌ی مثبت معناداری وجود داشت r=0/449)، P}, keywords_fa = {}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_14026.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_14026_d9830727a2342305f281a5be28185937.pdf} } @article { author = {Jaryan, Maryam and Robatmili, Somaye}, title = {The Comparison of Personality Traits and Subjective Well-Being in Men with and Without Gender Dysphoria}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {2}, number = {4}, pages = {55-74}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2018.24183.1060}, abstract = {The purpose of this study was to compare personality traits and subjectivewell-being in men with and without gender dysphoria. The study method was causal-comparative. The statistical sample of the study consisted of 30 men with gender dysphoria and 30 men without this disorder among health centers who were selected by available sampling method. Research tools consisted of Keynesian and Magyarmv subjective well-being scale(SWS (, Ahvaz Psychological Hardiness Questionnaire and Neo–FFI Five Factory Personality Inventory. For analyzing data, multivariate analysis of variance (MANOVA) was used. Results showed that there is a significant difference between men with and without gender dysphoria in psychological hardiness, personality traits and subjective well-being. The study findings illustrate that psychological hardiness, personality traits and subjective well-being are psychological variables that can have a great impact on gender dysphoria disorder, therefore a proper and comprehensive plan is required to modify and adjust these variables.}, keywords = {Personality traits,psychological hardiness,subjective well-being,gender dysphoria}, title_fa = {مقایسه‌ی ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی ذهنی در مردان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نارضایتی جنسیتی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی ذهنی در مردان مبتلا به اختلال نارضایتی جنسیتی با مردان غیر‌مبتلا انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای است. نمونه‌ی آماری این پژوهش شامل 30 نفر از مردان مبتلا به نارضایتی جنسیتی و 30 نفر از مردان فاقد این اختلال بود که به‌ صورت در دسترس  از میان مراجعین به مراکز درمانگاهی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از مقیاس بهزیستی ذهنی کیییز و ماگیارمو، پرسشنامه سرسختی روان‌شناختی اهواز و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (فرم کوتاه) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند‌متغیره (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مردان مبتلا به اختلال نارضایتی جنسیتی و مردان غیر‌مبتلا، تفاوت معناداری در سرسختی روان‌شناختی، ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی ذهنی وجود دارد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که سرسختی روان‌شناختی، ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی ذهنی از جمله متغیرهای روان‌شناختی هستند که می‌توانند تأثیر زیادی بر اختلال نارضایتی جنسیتی داشته باشند و لذا  نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و جامع جهت تعدیل و اصلاح این متغیرها هستیم.}, keywords_fa = {ویژگی‌های شخصیتی,سرسختی روان‌شناختی,بهزیستی ذهنی,نارضایتی جنسیتی}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_14024.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_14024_f84447f60ccad9f4647a48a9fc7f8c4a.pdf} } @article { author = {Sevari, Karim and Abbasian, Shima and Rashidpour, Abolghasem}, title = {The Causal Relationship between Trust in God and Mirth with Anxiety by Moderating Role of Hopefulness}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {2}, number = {4}, pages = {75-96}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2018.22331.1039}, abstract = {This research aimed to investigate the causal relationship between trust in God and mirth with anxiety through hopefulness. This study included all female students in third grade of secondary school in district three of Ahvaz education, and 198 students were selected through multi-stage random sampling. The study design is descriptive-correlation and data were analyzed using path analysis by SPSS and Amos software. Data were collected using four questionnaires including trust in God (researcher-made), mirth, Depression-Anxiety-Stress Scale (DASS-21) and hope (Miller & Powers). Results showed that the proposed model suitability approved after deleting non-significant relationships and there is a negative causal relationship between trust in God and anxiety, and positive causal relationship between trust in God and hopefulness. This finding illustrates that trust in god could reduce anxiety and increase hopefulness.}, keywords = {trust in god,mirth,Anxiety,hopefulness}, title_fa = {رابطه‌ی علیّ توکل به خدا و نشاط با اضطراب با نقش میانجی‌گری امیدواری}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه علیّ توکل به خدا و نشاط با اضطراب از طریق امیدواری بود. جامعه‌ی آماری شامل دانش‌آموزان دختر سوم متوسطه‌ی دوره‌ی اول ناحیه‌ی 3 آموزش و پرورش اهواز بود که از بین آ‌ن‌ها 198 نفر به صورت تصادفی چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع توصیفی‌- همبستگی بود و داده‌های پژوهش از طریق تحلیل مسیر و نرم‌افزار آماریSPSS  و Amos تجزیه و تحلیل شدند. از آزمودنی‌ها خواسته شد تا به پرسشنامه‌های توکل به خدا (محقق‌ساخته)، نشاط، افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و امیدواری میلر و پاورز پاسخ دهند. یافته‌ها نشان داد که پس از حذف روابط غیرمعنی‌دار، برازندگی مدل پیشنهادی مورد تأیید است و توکل به خدا با اضطراب رابطه علیّ منفی و با امیدواری رابطه علیّ مثبت دارد. این یافته نشان می‌دهد که توکل به خدا می‌تواند اضطراب را کاهش و امیدواری را افزایش دهد.}, keywords_fa = {توکل به خدا,نشاط,اضطراب,امیدواری}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_14022.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_14022_7220d1323fdf1d1c12782c1bf4eb5463.pdf} } @article { author = {Boolaghi, Yaser and Kianimoghadam, Amirsam}, title = {Validity and Reliability of Cognitive Fusion Scale in Students}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {2}, number = {4}, pages = {97-108}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2018.25180.1070}, abstract = {Cognitive fusion underlies psychological inflexibility and an attempt to change consequences of undesirable thoughts and other personal events, rather than changing position. The aim of the present study was to investigate the validity and reliability of Cognitive Fusion Questionnaire, among students of Shahid Chamran University of Ahvaz. The subjects consisted 151 of university students from different disciplines who were selected through multistage cluster sampling. Study tools included Gillanders & et al Cognition Fusion Questionnaire and Nolen-Hoeksema Rumination Questionnaire. Findings showed that reliability of scale with internal consistency (Cronbach’s alpha) equals to 0.89, indicating high reliability of this scale. Concurrent validity with rumination was equal to 0.55 that illustrates concurrent validity of this scale. The results of this study showed that the 13-item cognitive fusion questionnaire’s validity and reliability is sufficient among students, and can be used in the field of clinical interventions.}, keywords = {Validity,Reliability,cognitive fusion scale}, title_fa = {روایی و پایایی مقیاس امتزاج‌شناختی در دانشجویان}, abstract_fa = {امتزاج‌شناختی، عدم انعطاف‌پذیری روانی و تلاشی در جهت تغییر پیامدهای افکار نامطلوب و وقایع خصوصی دیگر به جای تغییر موقعیت است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس امتزاج ‌شناختی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. نمونه‌ی آزمودنی شامل 151 نفر از دانشجویان دانشگاه در رشته‌های مختلف بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌ی امتزاج‌ شناختی گیلاندرس و همکاران و پرسشنامه‌ی نشخوار فکری هوکسما و مارو بود. یافته‌ها‌ی این تحقیق نشان داد که پایایی کل مقیاس به روش آلفای کرونباخ برابر با 89/0بود و روایی همزمان امتزاج‌شناختی با نشخوار ذهنی، برابر با 55/0 که بیانگر روایی همگرای این مقیاس می‌باشد. نتایج یافته‌های این تحقیق نشان داد که پرسشنامه‌ی 13 سؤالی امتزاج‌شناختی از روایی و پایایی مناسبی در دانشجویان برخوردار است و می‌تواند در حیطه‌ی مداخلات بالینی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {روایی,پایایی,مقیاس امتزاج‌شناختی}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_14025.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_14025_75bc6dd6527fd6a0dbd65a2acbb07073.pdf} }