@article { author = {Delavar, Mohamad and Gudarzi, Mohamad Ali and Vatankhah, Mohamad}, title = {The Effect of Group Quality of Life Therapy on Mental Well-Being, Substance Withdrawal Self-Efficacy, and Drug Craving in Addicts Using Methadone Maintenance Treatment}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {2}, number = {2}, pages = {1-22}, year = {2016}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2017.17647.1011}, abstract = {Abstract The aim of this study was to examine the effect of group quality of life therapy (QLT) on mental well-being, substance withdrawal self-efficacy, and drug craving among addicts using methadone maintenance treatment in Shiraz city. The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test, and follow-up with a control group. The sample included addicts who referred to the substance abuse treatment clinics in Shiraz. Among these centers, two clinics were selected using available sampling, and 45 cases were selected based on their mental well-being, withdrawal self-efficacy scores that were one standard deviation bellow the mean. They were randomly assigned into two experimental and control groups. The experimental group received eight sessions of quality of life therapy, but the control group received no intervention. Instruments used in this study included subjective well-being questionnaire, Bramson’s Quit Addiction Self-Efficacy Questionnaire and craving questionnaire. A multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) was used for analysis. The analysis showed that quality of life therapy improved subjective well-being and self-withdrawal and craving was decreased in the experimental group compared with the control group. According to this study, group quality of life therapy that is a combination of positive psychology and cognitive-behavioral approach, can be effective in promoting mental well-being, substance withdrawal self-efficacy, and can decrease drug craving in addicts.}, keywords = {Addiction,substance abuse,quality of life,therapy}, title_fa = {اثر‌بخشی ‌درمان ‌مبتنی ‌بر ‌کیفیت ‌زندگی ‌بر ‌بهزیستی ‌ذهنی، ‌خودکارآمدی ‌ترک ‌مواد ‌و ‌ولع ‌مصرف ‌معتادان ‌تحت ‌درمان ‌نگهدارنده ‌متادون}, abstract_fa = {هدف ‌پژوهش ‌حاضر ‌بررسی ‌تأثیر ‌درمان گروهی ‌مبتنی ‌بر ‌کیفیت ‌زندگی ‌بر ‌بهزیستی ‌ذهنی، ‌خودکارآمدی ‌ترک ‌و ‌ولع ‌مصرف ‌معتادان ‌تحت ‌درمان ‌نگهدارنده ‌متادون ‌در ‌شهر ‌شیراز ‌بود. ‌طرح ‌پژوهش ‌از ‌نوع ‌نیمه ‌تجربی ‌با ‌پیش‌آزمون ‌و ‌پس‌آزمون ‌و ‌پیگیری ‌همراه ‌با ‌گروه ‌کنترل ‌بوده ‌است. ‌از ‌میان ‌کلینیک‌های ‌این ‌شهر ‌تعداد ‌دو ‌کلینیک ‌به‌‌طور ‌دسترس ‌به‌عنوان ‌نمونه ‌انتخاب ‌شدند. ‌از ‌میان ‌مراجعه‌‌کنندگان ‌به ‌این ‌کلینیک‌ها، ‌تعداد ‌45 ‌نفر ‌که ‌از ‌لحاظ ‌بهزیستی ‌ذهنی، ‌خودکارآمدی ‌ترک ‌و ‌ولع ‌مصرف ‌یک ‌انحراف ‌معیار ‌از ‌میانگین ‌کمتر ‌بودند، ‌به‌‌عنوان ‌نمونه ‌انتخاب ‌و ‌به‌‌صورت ‌تصادفی ‌در ‌دو ‌گروه ‌آزمایش ‌و ‌گواه ‌جایگزین ‌شدند. ‌گروه ‌آزمایش ‌8 ‌جلسه ‌تحت ‌درمان ‌مبتنی ‌بر ‌کیفیت ‌زندگی ‌به ‌شیوه ‌گروهی ‌اما ‌اعضای ‌گروه ‌گواه ‌هیج ‌مداخله‌ای ‌دریافت ‌نکردند. ‌ابزار‌های ‌مورد ‌استفاده ‌در ‌پژوهش ‌شامل ‌پرسشنامه‌های ‌بهزیستی ‌ذهنی، ‌خودکارآمدی ‌ترک ‌برامسون ‌و ‌ولع ‌مصرف ‌بود. ‌جهت ‌تحلیل ‌داده‌ها، ‌از ‌روش ‌تحلیل ‌کوواریانس ‌چند‌متغیری ‌استفاده ‌شد. ‌نتایج ‌نشان ‌داد ‌که ‌درمان ‌مبتنی ‌بر ‌کیفیت ‌زندگی ‌باعث ‌افزایش ‌بهزیستی ‌ذهنی، ‌خودکارآمدی ‌ترک ‌و ‌کاهش ‌ولع ‌مصرف ‌در ‌افراد ‌گروه ‌آزمایش ‌شده ‌است. نتایج نشان می‌دهد ‌‌درمان ‌مبتنی ‌بر ‌کیفیت ‌زندگی ‌که ‌از ‌ترکیب ‌روان‌شناسی ‌مثبت‌‌نگر ‌با ‌رویکرد ‌‌‌شناختی- ‌رفتاری ‌شکل ‌گرفته، ‌می‌‌تواند ‌در ‌ارتقاء ‌بهزیستی ‌ذهنی ‌و ‌خودکارآمدی ‌ترک ‌و ‌همچنین ‌کاهش ‌ولع ‌مصرف ‌افراد ‌مبتلا ‌به ‌سوء مصرف ‌مواد ‌مؤثر ‌باشد. ‌}, keywords_fa = {‌اعتیاد,وابستگی ‌به ‌مواد,‌کیفیت ‌زندگی,درمان}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_13365.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_13365_d5d4ec94e27633436886504559d87b72.pdf} } @article { author = {Hasanvand, Banfsheh and Rahmani Javanmard, Samira}, title = {Investigation of Relationship between Social Comparison, Family Communication Patterns and Cognitive Emotion Regulation Styles with Shyness in Students}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {2}, number = {2}, pages = {23-48}, year = {2016}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2017.20405.1026}, abstract = {The aim of the present study was to investigate the relationship between social comparison, family communication patterns and cognitive emotion regulation styles with shyness in students. Among students of Payame Noor University of Alashtar, 335 students were selected by multistage random sampling method. The data were collected using social comparison, family communication patterns, cognitive emotion regulation styles and shyness questionnaires and were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression method. The findings indicate that social comparison, conformity communication pattern and non-adaptive cognitive emotion regulation strategies correlate significantly and positively with shyness and there is a negative and significant correlation between conversation-orientation pattern and adaptive cognitive emotion regulation strategies, and shyness. The results of the multiple Regression analysis with enter method show that social comparison, conversation-orientation pattern and adaptive and non-adaptive cognitive emotion regulation strategies plays a role in predicting shyness.According to the findings, focusing on social comparison, conformity communication pattern and non-adaptive cognitive emotion regulation strategies as risk factors in the maintenance of shyness can be helpful in designing preventive interventions and reducing the incidence of psychological disorders resulting from shyness.}, keywords = {social comparison,family communication patterns,cognitive emotion regulation,Shyness}, title_fa = {رابطه‌ی مقایسه‌ی اجتماعی، الگوهای ارتباطی خانواده و سبک‌های تنظیم‌شناختی هیجان با کمرویی در دانشجویان}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی رابطه‌ی مقایسه‌ی اجتماعی، الگوهای ارتباطی خانواده و سبک‌های تنظیم‌شناختی هیجان با کمرویی در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان پیام نور واحد الشتر بود که از این میان تعداد 335 دانشجوی دختر و پسر به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مقیاس‌های مقایسه‌ی اجتماعی، الگوهای ارتباطی خانواده، سبک‌های تنظیم‌شناختی هیجان و کمرویی جمع‌آوری و با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که بین متغیرهای مقایسه‌ی اجتماعی، الگوی ارتباطی همنوایی و سبک‌های تنظیم‌شناختی هیجان غیرانطباقی رابطه‌ی مثبت و معناداری با کمرویی و بین الگوی ارتباطی گفت ‌و شنود و سبک‌های تنظیم‌شناختی هیجان انطباقی رابطه‌ی منفی و معناداری با کمرویی وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه‌ی ورود نشان داد که متغیرهای مقایسه‌ی اجتماعی، الگوی ارتباطی گفت ‌و شنود و سبک‌های تنظیم‌شناختی هیجان انطباقی و غیرانطباقی در پیش‌بینی واریانس متغیر ملاک یعنی کمرویی نقش دارد که از بین آن‌ها سبک‌های تنظیم هیجان‌شناختی انطباقی از قدرت پیش‌بینی‌کنندگی قوی‌تری برخوردار است. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت تمرکز بر مقایسه‌ی اجتماعی، الگوی ارتباطی همنوایی و سبک‌های تنظیم‌شناختی هیجان غیرانطباقی به‌عنوان عواملی خطرساز در بروز و تداوم کمرویی می‌تواند در طراحی مداخلات پیشگیرانه کمرویی و کاهش بروز اختلالات روان‌شناختی ناشی از آن مفید باشد.}, keywords_fa = {مقایسه‌ی اجتماعی,الگوهای ارتباطی خانواده,سبک‌های تنظیم‌شناختی هیجان,کمرویی}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_13367.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_13367_23c0ea80891dc06aabdc36db27484d6f.pdf} } @article { author = {Tajvar Rostami, Sajad and Rahimi Khorasgani, Fateme and Sadat Kazemi, Malihe}, title = {The Effectiveness of Acceptance & Commitment Therapy (ACT) on Depression and Adjustment of Blind Girls}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {2}, number = {2}, pages = {49-66}, year = {2016}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2017.17310.1008}, abstract = {The goal of this study was to investigate the effectiveness of acceptance & commitment therapy (ACT) on depression and adjustment of blind girls in Shahr-e Kord city. The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test, and follow-up with a control group. The research population was all the blind girls of Shahr-e Kord city and 30 girls were selected by available sampling method, and were randomly assigned into control and experimental groups. The test was conducted on both groups, before and after intervention sessions. Instruments used in this study included Bell Adjustment Inventory and Beck Depression Scale. Analysis of covariance was performed using SPSS 20. The results showed that acceptance and commitment therapy (ACT) decreased depression and increased adjustment in blind girls. The findings suggest that acceptance and commitment therapy (ACT) can be used as an effective treatment for reducing depression and improving adjustment.}, keywords = {acceptance & commitment therapy (ACT),Depression,adjustment,blind girls}, title_fa = {اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و سازگاری دختران نابینا}, abstract_fa = {هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و سازگاری دختران نابینای شهر شهرکرد بود. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی (پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه‌ی آماری، کلیه‌ی دختران نابینای شهرکرد که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 30 نفر از آن‌ها به‌طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. پیش‌آزمون بر روی آزمودنی‌ها اجرا گردید و بعد از اتمام جلسات آموزشی، پس‌آزمون مجدد از دو گروه گرفته شد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ی سازگاری بل و مقیاس افسردگی بک می‌باشد. داده‌ها با استفاده نرم‌افزار SPSS-20 و با تحلیل کوواریانس در سطح معنی‌داری 05/0 P < تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به کاهش افسردگی و افزایش سازگاری دختران نابینا می‌گردد. این روش می‌تواند روشی مناسب برای کاهش افسردگی و افزایش سازگاری در دختران نابینا باشد.}, keywords_fa = {آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد,افسردگی,سازگاری,دختران نابینا}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_13368.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_13368_7ffc14f95b985e989598c0beec058aa0.pdf} } @article { author = {poladi Rishehri, Ali and khabbaz Sabet, Soroor}, title = {Prediction of Marital Conflicts, Based on Attachment Styles, Perfectionism, and Maladaptive Schemas in Couples}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {2}, number = {2}, pages = {67-82}, year = {2016}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2017.15206.1000}, abstract = {The aim of present study was to investigate the marital conflict's predictors, according to attachment styles, perfectionism and maladaptive schemas in the married couple of Bushehr city. The method of this research is descriptive. The population of the present study was married couples of Bushehr city. The sample included 100 couples (100 females and 100 males), and they were selected randomly among individuals referred to counseling centers in Bushehr City. The instruments used to collect data included Marital Conflicts Standard Questionnaire, Adult Attachment Style Standard Questionnaire, Positive & Negative Perfectionism Questionnaire, and Maladaptive Schemas Questionnaire. The result of correlation analysis indicated that attachment styles, perfectionism, and maladaptive schemas are significant predictors of marital conflicts. Correlation coefficient illustrated that attachment styles has the most contribution in couple marital conflicts. In addition, there is a significant correlation between attachment styles and couple marital conflict. Furthermore, there is a significant correlation between perfectionism and maladaptive schemas, with couple marital conflicts.}, keywords = {marital conflicts,attachment styles,perfectionism,maladaptive schemas,couples}, title_fa = {پیش‌بینی‌ تعارض‌های زناشویی بر اساس سبک‌های دلبستگی، کمال‌گرایی و طرحواره‌های ناسازگار در زوجین}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی تعارض‌های زناشویی بر اساس سبک‌های دلبستگی، کمال‌گرایی و طرحواره‌های ناسازگار در زوجین شهر بوشهر بود. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر را زوجین شهر بوشهر تشکیل می‌داد. حجم نمونه شامل 100 زوج (100 نفر زن و 100 نفر مرد) بود، که از بین مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره‌ای شهر بوشهر به‌طور تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها عبارتند از پرسشنامه‌ی استاندارد تعارض‌های زناشویی، پرسشنامه‌ی‌ استاندارد سبک دلبستگی بزرگسالان، پرسشنامه‌ی کمال‌گرایی مثبت و منفی و پرسشنامه‌ی طرحواره‌های ناسازگار می‌باشد. تحلیل‌های آماری نشان داد که سبک‌های دلبستگی، کمال‌گرایی و طرحواره‌های ناسازگار پیش‌بینی‌کننده‌ی معنی‌داری برای تعارض‌های زناشویی زوجین می‌باشند. ضرایب همبستگی حاصل هم حاکی از این بود که سبک‌های دلبستگی بیشترین سهم را در تعارض‌های زناشویی زوجین داشته است. همچنین بین سبک‌های دلبستگی و تعارض‌های زناشویی زوجین رابطه‌ی معناداری مشاهده شد. علاوه بر آن، مشخص شد که بین کمال‌گرایی و طرحواره‌های ناسازگار با تعارض‌های زناشویی زوجین رابطه‌ی معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {تعارض‌های زناشویی,سبک‌های دلبستگی,کمال‌گرایی,طرحواره‌های ناسازگار}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_13364.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_13364_f652f4bbaec229564383abef657f3872.pdf} } @article { author = {Pourmahmoud Hajilary, Khadijeh and Bairami, Mansour and Hashemi Nosratabad, Touraj and Saeedi Dehagani, Somayyeh}, title = {A Comparative Study of Early Maladaptive Schemas in Non-Clinical Anxious, Depressed and Healthy Individuals}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {2}, number = {2}, pages = {83-94}, year = {2016}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2017.18446.1022}, abstract = {This study aimed to compare the early maladaptive schemas in non-clinical anxious, depressed and healthy individuals. The study type was causal-comparative. The study sample included 600 female students (200 anxious, 200 depressed, and 200 healthy) who were selected from high school of Chaypareh city by purposeful sampling method. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze the data. Based on the findings, depressed patients in comparison with the other two groups had significantly higher strict criteria schemas. On the other hand, depressed and anxious individuals got higher scores in the dependence/ incompetence schema, in comparison with the healthy students. Based on the findings of this study, concentrating on understanding predictive factors of early maladaptive schemas in treatment and counseling interventions of people with depression and anxiety can form an important part of their treatment.}, keywords = {early maladaptive schemas,non-clinical symptoms,Anxiety,Depression}, title_fa = {مقایسه‌ی طرحواره‌های ناسازگار اولیه در افراد دارای نشانه‌های غیربالینی اضطراب، افسردگی و افراد سالم}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی طرحواره‌های ناسازگار اولیه در افراد با نشانه‌های غیربالینی اضطراب، افسردگی و افراد سالم انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعه‌ی علی- مقایسه‌ای بود. جامعه‌ی آماری شامل دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه‌ی شهرستان چایپاره بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 600 نفر (200 نفر مضطرب، 200 نفر افسرده و 200 نفر سالم) انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره در سطح معنی‌داری 05/0 p < استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که افراد افسرده، نسبت به دو گروه دیگر، طرحواره با معیارهای سرسختانه‌ی بارزتری داشتند و از سوی دیگر افراد افسرده و مضطرب، نسبت به افراد سالم، نمرات بیشتری در طرحواره‌ی وابستگی/ بی‌کفایتی به دست آوردند. می‌توان نتیجه گرفت که تمرکز بر شناخت عوامل پیش‌بین طرحواره‌های ناسازگار اولیه در مداخلات درمانی و مشاوره‌ای افراد دارای افسردگی و اضطراب، می‌تواند بخش مهمی از درمان این افراد را تشکیل دهد.}, keywords_fa = {طرحواره‌های ناسازگار اولیه,نشانه‌های غیربالینی,اضطراب,افسردگی}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_13366.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_13366_09296d6ffa833e1ede95174087745a8e.pdf} } @article { author = {Pak Nejad, Hossein and Ghazanfari, Firoozeh and Sepahvandi, Mohammad Ali}, title = {The Effects of Long and Forehand Parenting Program on Decreasing Symptoms of Oppositional Defiant of Children in Farmahin}, journal = {Clinical Psychology Achievements}, volume = {2}, number = {2}, pages = {95-106}, year = {2016}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2538-5755}, eissn = {2588-6126}, doi = {10.22055/jacp.2017.18257.1020}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effects of Long and Forehand Parenting Program on oppositional defiant symptoms in children with oppositional defiant disorder. The research design was experimental, included pre-test, post-test, and control group. The study population consisted of all parents of girls between the ages of 6 to 11 years old, with oppositional defiant disorder in Farmahin city. They were selected using multistage simple random sampling and then randomly assigned to two experimental and control groups (15 per group). The research instrument was child symptom questionnaire (CSI-4) parents’ form. The participants of experimental group were trained using Forehand and Long parenting program for six sessions, while the control group received no intervention. Data were analyzed using Analysis of Covariance (ANCOVA). The results illustrated that training parents with Forehand and Long parenting program reduced the symptoms of oppositional defiant disorder.}, keywords = {long and forehand parenting program,oppositional defiant disorder,children}, title_fa = {اثربخشی آموزش برنامه‌ی فرزند‌پروری فورهند و لانگ برکاهش علائم نافرمانی مقابله‌ای کودکان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش والدین کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای با برنامه‌ی فرزند‌پروری فورهند و لانگ برکاهش علائم نافرمانی مقابله‌ای کودکان آنان انجام شده است. طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه والدین کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای دختر شهر فرمهین بود که در سنین بین 6 تا 11 سال قرار داشتند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند‌مرحله‌ای انتخاب و سپس به‌‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه‌ علایم مرضی کودکان- فرم والد (CSI-4) ابزار پژوهش بود. افراد حاضر در گروه آزمایش، برای شش جلسه تحت آموزش فرزندپروری با برنامه‌ی لانگ و فورهند قرار گرفتند، درحالی‌که افراد گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس تک‌متغیری استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش والدین به شیوه‌ی فرزند‌پروری فورهند و لانگ کاهش علائم نافرمانی مقابله‌ای کودکان را به دنبال دارد.}, keywords_fa = {برنامه‌ی فرزند‌پروری فورهند و لانگ,نافرمانی مقابله‌ای,کودکان}, url = {https://jacp.scu.ac.ir/article_13369.html}, eprint = {https://jacp.scu.ac.ir/article_13369_02fd73111b1c47b126d0a7896ac5ec98.pdf} }