معراج درخشان؛ محسن علی زاده؛ محمدباقر ریحانی؛ رقیه زارعی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی پیشایندهای اجتماعی و فردی سلامت روان در قالب یک مدل علی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. شرکت کنندگان پژوهش 295 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز بودند که از راه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی پیشایندهای اجتماعی و فردی سلامت روان در قالب یک مدل علی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. شرکت کنندگان پژوهش 295 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز بودند که از راه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، پرسشنامه جهتگیری ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی (1994)، مقیاس سبکهای تفکر استرنبرگ (1997) و مقیاس سلامت روان گلدبرگ (1972) بودند. برای بررسی روایی مقیاسها از روش تحلیل عامل و برای سنجش پایایی از آلفای کرانباخ استفاده گردید که نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول مقیاسها بود. به منظور بررسی مدل پژوهش از تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار ایموس استفاده شد. یافتهها نشان داد، جهتگیری گفت و شنود هم به صورت مستقیم (009/0=P) و هم با واسطهگری سبک تفکر قانونگذارانه (002/0=P)، سبک تفکر اجرایی (0001/0=P) و سبک تفکر قضاوتی (0001/0=P) توانست پیشبین معنادار سلامتروان باشد. جهتگیری همنوایی نیز هم به صورت مستقیم (01/0=P) و هم با واسطهگری سبک تفکر قضاوتی (006/0=P) توانست پیشبین معنادار سلامتروان باشد. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که جهتگیریهای ارتباطی خانواده و سبک-های تفکر دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی سلامتروان میباشند.