آزاده فتحی مرد؛ علی محمد اخوت
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای مهارتهای شناختی، رفتـاری، کفایـت هیجـانی و آمایههای انگیزشی در دانشآموزان تیزهوش و عادی در یک طرح علّی- مقایسهای انجام گرفت. جامعهی این پژوهش را کلیهی دانشآموزان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای مهارتهای شناختی، رفتـاری، کفایـت هیجـانی و آمایههای انگیزشی در دانشآموزان تیزهوش و عادی در یک طرح علّی- مقایسهای انجام گرفت. جامعهی این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دورهی اوّل متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند. 200 نفر دانشآموز عادی و 200 نفر دانشآموز تیزهوش به روش نمونهگیری خوشهای از میان مدارس عادی و تیزهوشان دورهی اول متوسطه شهر اصفهان انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامهی شایستگیاجتماعی فلنر و همکاران پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آماری t مستقل تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین نمرات میانگین مهارتهای شناختی، رفتـاری، کفایـت هیجـانی و آمایه های انگیزشی در دانشآموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. بر طبق یافتهها میتوان از این نتایج برای آموزش مهارتهای شناختی، رفتـاری، کفایـت هیجـانی و آمایههای انگیزشی در دانشآموزان عادی استفاده کرد.