سید مجتبی عقیلی؛ صباح محسنی
چکیده
در سالهای اخیر با ظهور رویکرد جدیدی به نام «روانشناسی مثبت» تأکید بر شایسته سازی و تعریف مفاهیمی است که به تأمین سلامتی و شادکامی افراد و بهرهمندی آنها از یک زندگی سالم کمک میکند. هدف پژوهش ...
بیشتر
در سالهای اخیر با ظهور رویکرد جدیدی به نام «روانشناسی مثبت» تأکید بر شایسته سازی و تعریف مفاهیمی است که به تأمین سلامتی و شادکامی افراد و بهرهمندی آنها از یک زندگی سالم کمک میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و روان درمانی مثبتگرا بر سرمایههای روان شناختی دانشجویان دختر با اجرای گروهی بوده است. در این پژوهش از طرح نیمه تجربی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. 30 دانشجو با روش نمونهگیری داوطلبانه از میان این دانشجویان انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در هشت جلسهی دو ساعته، هفتهای یک جلسه به صورت گروهی با روش درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی و روان درمانی مثبتگرا آموزش دیدند. شرکت کنندگان پرسشنامهی سرمایههای روانشناختی لوتانز را دو نوبت پیشآزمون و پس تکمیل نمودند. یافتهها نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، و روان درمانی مثبتگرا، سرمایههای روانشناختی افزایش داده است. با توجه به مؤثر بودن این دو روش درمانی استفاده از آنها توصیه میشود.