مهسا مسلمان؛ سیف الله آقاجانی؛ علی مهدوی
چکیده
دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایهریزیشده و شکل میگیرد. اغلب ناسازگاریها و اختلالات روانی در نوجوانی و بزرگسالی، از بیتوجهی به مسائل و مشکلات عاطفی رفتاری دوران ...
بیشتر
دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایهریزیشده و شکل میگیرد. اغلب ناسازگاریها و اختلالات روانی در نوجوانی و بزرگسالی، از بیتوجهی به مسائل و مشکلات عاطفی رفتاری دوران کودکی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل ناشی میشود. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی هراس اجتماعی کودکان پیشدبستانی بر حسب راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است. جامعهی این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان پیشدبستانی مدارس دولتی شهر آمل بود. 180 مادر واجد شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به مقیاس هراس اجتماعی کودکان پیشدبستانی اسپنس و همکاران و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. دادههای با استفاده از نسخهی 20 نرمافزار SPSS و با روشهای آماری و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین هراس اجتماعی با راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطهی منفی و بین هراس اجتماعی با راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. یافته دیگر نشان داد که متغیرهای راهبردهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان پیشبینهای هراس اجتماعی هستند. باید گفت که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان والدین تأثیر معنیداری بر میزان هراس اجتماعی کودکان پیشدبستانی دارند؛ بنابراین ضروری است در فرآیند آموزش و پرورش و سلامت روانی کودکان به ویژگیها والدین توجه خاصی شود.