رومینا حبیبی؛ فریده حسین ثابت؛ زهره رافضی
چکیده
این پژوهش با هدف پیشبینی افسردگی بر اساس متغیرهای سرگشتگی ذهنی (عمدی و خودبهخود) و ذهن آگاهی در دانشجویان به روش همبستگی انجام گرفت 380 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی به روش داوطلبانه انتخاب شدند ...
بیشتر
این پژوهش با هدف پیشبینی افسردگی بر اساس متغیرهای سرگشتگی ذهنی (عمدی و خودبهخود) و ذهن آگاهی در دانشجویان به روش همبستگی انجام گرفت 380 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی به روش داوطلبانه انتخاب شدند و پرسشنامههای، افسردگی بک (BDI)، سرگشتگی ذهنی عمدی و خودبهخود و ذهن آگاهی پنجوجهی تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روشهای آماری ضرب هم بستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (همزمان) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سرگشتگی ذهنی عمدی و سرگشتگی ذهنی خودبهخود با افسردگی رابطهیمثبت و بین مؤلفّههای ذهن آگاهی، مؤلفّههای توصیف، عمل همراه با آگاهی، عدم قضاوت به تجربهی درونی و عدم واکنش به تجربهی درونی با افسردگی رابطهی منفی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که از بین مؤلفّههای سرگشتگی ذهنی، فقط سرگشتگی ذهنی خودبهخودی و از بین مؤلفّههای ذهن آگاهی (مشاهده، عمل همراه با آگاهی، عدم قضاوت به تجربهی درونی و عدم واکنش به تجربهی درونی پیشبینهای معنیدار افسردگی هستند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مؤلفّههای سرگشتگی ذهنی خودبه خود، مشاهده، عمل همراه با آگاهی، عدم قضاوت به تجربهی درونی و عدم واکنش به تجربهی درونی بهعنوان تعیینکنندههای اصلی در پیشبینی افسردگی در دانشجویان هستند.