صادق حکمتیان فرد؛ سوران رجبی؛ فریده سادات حسینی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان حساسیتزدایی با حرکت چشم و پردازش مجدد بر سرگردانی ذهنی، کمرویی و اضطراب در دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان حساسیتزدایی با حرکت چشم و پردازش مجدد بر سرگردانی ذهنی، کمرویی و اضطراب در دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 دانشجوی با اضطراب اجتماعی از میان دانشجویان دانشگاه خلیج فارس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) اختصاص داده شدند. قبل و بعد از اجرای درمان، پرسشنامههای سرگردانی ذهنی، کمرویی و اضطراب اجتماعی بر روی دو گروه کنترل و آزمایش اجرا گردیدند. نتایج نشان داد که آموزش حساسیتزدایی با حرکت چشم و پردازش مجدّد باعث کاهش سرگردانی ذهنی، کمرویی و اضطراب اجتماعی دانشجویان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. در نتیجه میتوان بیان کرد که درمان حساسیتزدایی با حرکت چشم و پردازش مجدد در بهبود سرگردانی ذهنی و کمرویی و علایم اضطراب اجتماعی دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی اثربخش است.