مهرداد ساسانی؛ گلاره ملکی؛ غلامحسین جوانمرد؛ هادی اسمخانی اکبری نژاد
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسه سبکهای مقابلهای، افکار ناکارآمد و مهارتهای زندگی در دانشجویان با اختلال هویت جنسی و عادی در یک طرح علّی- مقایسهای انجام گرفت. 78 دانشجو با اختلال هویت جنسی و 80 دانشجوی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مقایسه سبکهای مقابلهای، افکار ناکارآمد و مهارتهای زندگی در دانشجویان با اختلال هویت جنسی و عادی در یک طرح علّی- مقایسهای انجام گرفت. 78 دانشجو با اختلال هویت جنسی و 80 دانشجوی عادی به روش نمونهگیری داوطلبانه- هدفمند از ادارات بهزیستی و کلینکهای روانشناختی و پزشکی قانونی شهرهای تهران، تبریز و کرمانشاه انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای اختلال هویت جنسیتی (GIDQ)، راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن (WOCQ)، مقیاس نگرشهای ناکارآمد (DAS) بک و همکاران و پرسشنامه مهارتهای زندگی ساعتچی و همکاران پاسخ دادند. دادههای گردآوری شده توسط نرمافزار آماری SPSS-24 و با روش تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که میانگین سبک مقابلهای هیجانمدار در دانشجویان با اختلال هویت جنسی (68/35) بهطور معنیداری بالاتر از دانشجویان عادی (26/32) (002/0 > p)؛ و میانگین مهارت حل مسأله در دانشجویان با اختلال هویت جنسی (74/23) بهطور معنیداری کمتر از دانشجویان عادی (16/25) بود و در دگرمتغیرها دو گروه با یکدیگر تفاوت ندارند. طبق یافتهها میتوان از این نتاج برای آموزش افراد دارای اختلال هویت جنسی استفاده کرد.