سمیرا سلیمی نژاد؛ اکبر رضائی؛ معصومه آزموده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان، خرد، تفکر منطقی و سازگاری اجتماعی نوجوانان پرخاشگر در یک طرح نیمهآزمایشی صورت گرفته است. جامعهی این پژوهش شامل دانشآموزان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان، خرد، تفکر منطقی و سازگاری اجتماعی نوجوانان پرخاشگر در یک طرح نیمهآزمایشی صورت گرفته است. جامعهی این پژوهش شامل دانشآموزان دختر متوسطهی دورهی دوم ناحیهی 4 آموزش و پرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود. از میان مدارس ناحیهی چهار دو مدرسه به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامهی پرخاشگری باس و پری بهصورت داوطلبانه 30 دانشآموز پرخاشگری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار داده شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش در دَه جلسهی دو ساعته تحت درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و نرمافزار آماری 24-SPSS تحلیل شدند.یافتهها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان، خرد و سازگاری اجتماعی نوجوانان پرخاشگر تأثیر مثبت دارد. میتوان نتیجه گرفت که این روش با بهبود مؤلفههای مذکوردر کاهش پرخاشگری نوجوانان مؤثراست.