سارا کریمی؛ مرضیه ح حبیبی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش مهارتهای فراشناختی بر کاهش تفکّر ارجاعی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان با شادکامی پایین انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش مهارتهای فراشناختی بر کاهش تفکّر ارجاعی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان با شادکامی پایین انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر پایهی سوم دورهی متوسطهی دوم شهر قزوین در در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. 30 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس نمرهی پایین در مقیاس شادکامی انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. شرکتکنندههای گروه آزمایش برنامهی آموزشی مهارتهای فراشناختی را در نُه جلسهی شصت دقیقهای (هر هفته دو جلسه) بهصورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. شرکتکنندهها به پرسشنامهی تفکّر ارجاعی اهرینگ و همکاران و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای تفکّر ارجاعی و خودکارآمدی تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. در مجموع، نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای فراشناختی بر کاهش تفکّر ارجاعی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان با سطح شادکامی پایین تأثیر مثبت دارد.